Region Syddanmark er den mest produktive region

På sundhedsområdet havde Region Syddanmark i 2009 et produktivitetsniveau på 105 procent af landsgennemsnittet.

Dermed er regionen den mest produktive af de fem regioner i Danmark. På andenpladsen kommer Region Midtjylland med 102 procent. De tre øvrige regioner har alle en produktivitet under landsgennemsnittet. Det viser helt nye produktivitetstal for 2009, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har offentliggjort i dag.

- Det er bare flotte tal. Jeg synes, at medarbejdere og ledelse på de syddanske sygehuse fortjener stor ros og respekt for det flotte resultat, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

- Tallene viser, at produktiviteten er steget fem procent fra 2008 til 2009. Det fortæller, at vores læger og sygeplejersker oven på strejken i 2008 virkelig har smøget ærmerne op og taget fat. Det er rigtigt godt gået.

- Den høje produktivitet og den fortsatte produktivitetsudvikling sætter os i stand til at overholde vores budgetter. Og derfor undgår vi de store tilbagevendende fyringsrunder, som sygehuspersonalet i de andre regioner er udsat for.

Produktivitetsmålinger af sygehusene giver politikere, administratorer og sundhedsfagligt personale mulighed for at følge med i produktivitetsniveau og -udvikling på landets sygehuse. Målingerne giver et godt grundlag for, at sygehusene kan udveksle erfaringer og få fokus på ”best practice”.

Bag produktivitetsmålingerne står en arbejdsgruppe bestående af Danske Regioner, regionerne, Finansministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.