Let presset på lægevagten

Julen er traditionelt en presset tid hos lægevagten i Region Syddanmark. Men borgerne kan selv være med til at gøre ventetiden hos lægevagten kortere, hvis alle får fornyet medicinrecepterne inden juledagene.

"Vi oplever at op mod tyve procent af henvendelserne i julen og påsken kommer fra folk, der skal have en ny recept til for eksempel p-piller eller blodtryksmedicin", siger vagtchefen for Lægevagten i Region Syddanmark, Ole Holm-Thomsen.

Han opfordrer derfor alle til at få tjekket pillebeholdningen og fornyet recepterne hos egen læge inden julen er over os. Man skal især være opmærksom på at lægevagten ikke kan forny recepter på beroligende medicin, sovemedicin og anden vanedannende medicin.

"Borgerne kan ringe til lægevagten, hvis de bliver akut syge og ikke kan vente med behandling. Omsat i ventetid betyder de unødvendige opringninger mange lange minutter for dem, som virkelig har brug for hurtig lægehjælp", forklarer Ole Holm-Thomsen.

Hvis den praktiserende læge holder ferie i dagene op til julen, så er der ifølge Ole Holm Thomsen altid en vikar for egen læge, som man kan ringe til i dagtimerne.

Du kan desuden hjælpe lægevagten ved at have sygesikringsbevis og en liste over medicin klar. Tag desuden temperaturen, hvis du har mistanke om feber.

På en normal lørdag-søndag får Lægevagten i Region Syddanmark typisk ca. 3500 opkald per døgn. Det tal er 30-40 procent højere i helligdagene i julen.