Priser for bedste offentlige it-projekter

Region Syddanmark løb i aftes med to ud af tre digitaliseringspriser, da digitaliseringsprisen 2009 blev uddelt i Århus.

- Det er utroligt flot det her, og jeg ser det som en stor cadeau til alle de sygehuse, læger og kommuner, der har lagt kræfter i det, siger sundhedsdirektør Jane Kraglund.

Peter Simonsen afdelingschef i afdelingen for kommunesamarbejde i Region Syddanmark tilføjer:

- Det her er også et godt billede på, hvor langt vi kan nå i det offentlige, når alle går positivt ind i et samarbejde – så stor ros til kommunerne.

It, der hjælper borgerne

Borgerprisen 2009 gik til Sygehus Sønderjylland for projektet "Sår i Syd".

Det er et telemedicinsk samarbejde om behandling af patienter med kroniske sår, hvor sygeplejersken optager billeder af sår med sin mobiltelefon i patientens eget hjem. Billedet sendes med det samme til en læge på sygehuset, som få minutter senere kan give sygeplejersken en melding om, hvilken behandling patienten skal have.

I begrundelsen for at prisen gik til dette projekt hedder det blandt andet, at det: "har flyttet faggrænser, så sygeplejersker i dag udfører opgaver, som tidligere var lægernes. Sønderjylland er pioner på dette område. Patienter, ofte ældre med lange og komplekse forløb, oplever markant forbedret kvalitet i behandlingen."

Omfattende it-samarbejde

Samarbejdsprisen 2009 gik til Region Syddanmark for indsatsen med at integrere regionens sygehuses elektroniske patientjournalsystemer med kommunernes omsorgssystemer og de praktiserende lægers journaler.

I dag er der mere end 30.000 slutbrugere, der anvender samarbejdet. Det betyder, at der dagligt bliver sendt omkring 70.000 elektroniske dokumenter, hvor data følger patienten i behandlingsforløbet i Region Syddanmark.

I dommerkomiteens begrundelse hedder det blandt andet, at: "regionens projekt giver, eksempelvis i Fredericia Kommune, kvantitative gevinster og øget borgerfokus, når kommune, sygehuse, praktiserende læger, apoteker mv. arbejder sammen. Præcis digital kommunikation afløser i mange tilfælde manuel kontakt og telefoni."

Du kan læse mere om prisen her

De nominerede indenfor de tre kategorier var:

Borgerprisen 2009

• Frederiksberg Kommune: Elektronisk Pasfornyelse
  • Gentofte Kommune: BørneGenvej
  • Sygehus Sønderjylland: Sår i Syd (Telemedicinsk samarbejde om behandling af patienter med kroniske sår i Sønderjylland)

Virksomhedsprisen 2009

• ATP: Samlet betaling
  • IT- og Telestyrelsen: NemHandel
  • Økonomistyrelsen: NemKonto for private udbetalere

Samarbejdsprisen 2009

• Den Digitale Taskforce: Den fællesoffentlige FORM-redaktion