Studenterbroen: Smagsprøver på syddanske uddannelser

I dag er næsten 2000 unge syddanskere gået i gang med at bestige Studenterbroen – Region Syddanmarks initiativ, hvor unge prøver videregående uddannelser af i tre dage.

Alle afgangselever i regionen har fået tilbud om at prøve en uddannelse i tre dage for at finde ud af, om det er den rette, og mere end 1800 har taget imod tilbuddet. De fordeler sig på cirka 120 forskellige forløb i hele regionen: Fra Syddansk Universitet i Esbjerg til IBA i Kolding - og fra UC Syds sygeplejerskeuddannelse i Sønderborg til SIMACs uddannelse til skibsfører i Svendborg. Uddannelserne spreder sig således meget både i længde og indhold, men rent geografisk er der også tale om uddannelser i hele regionen.

”Vi skal have flere til at tage en videregående uddannelse. Ellers kan vi ikke klare os i den stadigt hårdere globale konkurrence. Vores uddannelsesniveau er dårligere end de andres, og det skal vi gøre noget ved,” siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Der har været rift om pladserne på f.eks. finansøkonomuddannelserne i både Esbjerg, Kolding og Odense. En af årsagerne er, at der i år har været fokus på at få flere af de kommende handelsstudenter til at prøve en videregående uddannelse, og det har fået flere handelsskoler til at sende alle afgangselever af sted på brobygning. Således deltager der fx næsten 100 elever fra Ribe Handelsskole.

Andre populære studier er Statskundskab, Idræt og sundhed samt Biomedicin, biokemi og molekylær biologi, alle tre på Syddansk Universitet i Odense. Også mellemlange uddannelser som jordemoder, fysioterapeut og socialrådgiver har stor interesse blandt de unge.

”Finder de unge ud af, at den uddannelse, de har prøvet af på Studenterbroen, slet ikke var noget alligevel, er vores mål også nået”, siger Peter Præstgaard fra Studievalg Fyn, der sammen med Studievalg Sydjylland står for den administrative del af Studenterbroen.

Kirsten Hahn Larsen, der er centerleder ved Studievalg Sydjylland fortsætter: ”De unge kan læse sig til meget på nettet og i brochurer, men fornemmelsen i maven om studiet er lige i øjet eller ikke, den kan man ikke læse sig til, og her kan Studenterbroen bringe de unge et godt stykke videre i jagten på den rette uddannelse.”

Fakta:

• Det er tredje år, brobygningsprojektet kører som et samarbejde mellem regionen og de videregående uddannelser.
  • Region Syddanmark dækker de unges transportomkostninger til og fra uddannelsesstederne.
  • Det er muligt at deltage i cirka 120 forskellige brobygningsforløb. Stort set alle videregående uddannelser i regionen deltager i projektet.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Tlf: 4032 5210