Nyt universitetshospital i Odense sat i gang

Regionsrådet i Region Syddanmark har givet grønt lys til at sætte gang i det, der ikke blot bliver det største byggeri i regionen, men også et af det største i hele landet.

For første gang skal et universitetshospital i Danmark nemlig bygges fra bunden og på én gang. Hospitalet vil blive placeret i den sydøstlige del af Odense med Syddansk Universitet som nærmeste nabo.

- Jeg tror på, at det vil give patienterne en bedre service. Moderne lokaler og logistik kan måske frigøre nogle af de varme hænder, vi har så meget brug for i vores sundhedsvæsen. Et nyt moderne universitetshospital er til gavn og glæde for alle, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Byggeriet omfatter 332.000 m2. Hvis det var et boligbyggeri ville det svare til, at det kunne rumme ca. 5.200 indbyggere. Marken, der skal bygges på har et areal på 750.000 m2, hvilket svarer til ca. 100 fodboldbaner.

Til at varetage det gigant-store byggeri er der etableret en projektorganisation, som foreløbig består af fem medarbejdere under ledelse af projektdirektør Niels Mortensen. Projektorganisationen er ansvarlig for hele projektforløbet gennem de 10 år, det tager at bygge det nye universitetshospital.

Med regionsrådets beslutning er byggesagen sat i gang, og det første skridt er allerede taget. Opgaven som bygherrerådgiver er netop sendt i EU-udbud, og i februar 2009 vil det blive besluttet, hvem der får den opgave.

Herefter kommer der projektkonkurrence for selve byggeriet. I forlængelse af projektkonkurrencen forventes udpeget et samlet rådgiverteam for projekteringen. Rådgiverteamet vil blive valgt i løbet af første halvår 2010.

1. spadestik forventes i 2012.

Der lavet en hjemmeside, som fra nu af løbende vil blive opdateret.

• Nyt OUH har en samlet pris på ca. 8,5 mia. kr.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil 40 32 52 10