Transportminister: Hammergod ide med nyt mobilitetsråd

Alt for mange syddanskere oplever lange ventetider i trafikken på grund af bilkøer på vejene eller bus- og togforbindelser, der ikke passer sammen eller giver store omveje.

Det er en af grundene til, at Region Syddanmark nu tager initiativ til et syddansk mobilitetsråd. Rådet får til opgave at få tænkt infrastrukturen i regionen bedre sammen og skal dermed være med til at gøre det nemmere for borgerne at komme rundt i den syddanske landsdel.

Det fortalte regionsrådsformand Carl Holst (V) på et møde i dag i Vejle, hvor transportminister Carina Christensen havde inviteret formandskabet i Region Syddanmark og de 22 borgmestre i regionen til at drøfte infrastrukturen i regionen.

På mødet kunne regionsrådsformanden konstatere, at der var bred opbakning til ideen om et mobilitetsråd.
- Jeg glæder mig over venlig opbakning fra både ministeren og borgmestrene. Det er positivt, at vi nu får dialogen, siger Carl Holst.

Mobilitetsrådet skal gerne omfatte både kommuner, region og staten – men også eksempelvis trafikselskaber, transportbranchen og cyklistforbund.

Transportminister Carina Christensen er begejstret for initiativet:
- Det er en hammergod ide at samle de forskellige aktører. Jo tættere samarbejde jo bedre. Hvis man kan få rådet til at virke i Syddanmark, så kan ideen jo også bredes ud til de andre regioner herhjemme, siger Carina Christensen.

Det er planen, at det syddanske mobilitetsråd nedsættes i løbet af den kommende måned, så det første møde kan holdes inden sommerferien.

Ønske om mere motorvej

På mandagens møde med ministeren fik region og kommuner i Syddanmark også lejlighed til at pege på en række af konkrete trafik-projekter, som de mener, staten snarest bør gå i gang med.

Det drejer sig blandt andet om en tredje Lillebæltsforbindelse i kombination med en ny midtjysk motorvej og bedre jernbaneforbindelser.

Der blev også lagt stor vægt på, at allerede planlagte projekter som udvidelse af motorvejene i Trekantområdet og på Vestfyn bliver gennemført.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil 40 32 52 10

Regional udviklingsdirektør Mikkel Hemmingsen, mobil 29 20 19 75