Liv og landsbyrum

Regionsrådet i Syddanmark vil have udvikling i landdistrikterne højere op på den politiske dagsorden. Derfor inviterer regionen kommuner, lokalråd, de nydannede lokale aktionsgrupper, landsbyboere og andre ildsjæle til et regionalt samarbejde.

- Lokale aktionsgrupper, kommuner, landsbyboere og andre ildsjæle er dem, der skal drive udviklingen i landdistrikterne. Men regionen kan bistå fagligt og deltage i medfinansiering af projekter, siger regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen (S).

Pengene, som kan bruges til regional medfinansiering af projekter i landdistrikterne, kommer primært fra EU og Syddansk Vækstforum. Men regionsrådet har også andre puljer at trække på.

Udvikling af regionens landsbyrum

- Vi kan være med til at give landdistrikterne nye muligheder og rum til at udvikle sig. På den måde kan vi fremme en sammenhængende udvikling af regionens landsbyer og give borgerne dér bedre muligheder for at udfolde sig, siger Karsten Uno Petersen.

- Vi er i særligt interesseret i projekter, som bæres af udsyn ved at tænke lokal udvikling ind i en større sammenhæng. Projekter der f.eks. indebærer samarbejde med nabolandsbyer og landdistrikter i andre kommuner og regioner.

Der kan søges regional medfinansiering til projekter, der understøtter Region Syddanmarks udviklingsplan og Syddansk Vækstforums strategi for erhvervsudvikling.

Ryslinge, Agerskov og Esbjerg

Det regionale samarbejde sættes i gang med konferencer 3 steder i regionen, så alle har en chance for at deltage. Den første holdes på Ryslinge Højskole tirsdag 9. oktober med tilmeldingsfrist 4. oktober.

Senere følger Agerskov Kro mandag 22. oktober og Formidlingscentret Myrtuegård ved Esbjerg onsdag 31. oktober.

På konferencerne fremlægges regionsrådets visioner for de områder, der påvirker udviklingen i landdistrikterne.

- Vi lægger desuden op til at lade idéerne blomstre, så vi kan skabe et idékatalog til fælles inspiration, siger Karsten Uno Petersen.

Flere oplysninger og tilmelding på www.regionsyddanmark.dk/landsbyrum

Yderligere oplysninger:

• Regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen. Tlf. 2163 1193.
  • Anders Bræstrup, Regional Udvikling: Tlf. 7663 1085.