Region Syddanmark er klar til påsketravlhed på teststederne

Mange syddanskere får behov for at blive testet i påsken. Både for at kunne ses med familien og for at være parate, når Danmark gradvist åbner op igen efter påske. I Region Syddanmark vil teststederne være åbne – også i helligdagene. Men da der kan blive travlt på teststederne, anbefaler regionen syddanskerne at booke test i god tid og sprede sig ud over dagene.

Påsken står for døren – og det gør en gradvis genåbning af Danmark også. Derfor vil mange syddanskere søge mod teststederne i påskeugen for enten at være klar til at ses med familie og venner eller for at kunne gå på arbejde, i skole eller til frisøren i dagene efter påske.

I Region Syddanmark vil teststederne være åbne i påskeugen – også i helligdagene, og på hurtigteststederne er der indkaldt ekstra medarbejdere, for at så mange som muligt kan blive testet. Regionen forventer dog alligevel stor travlhed på teststederne, der allerede er velbesøgte.

Koncerndirektør Kurt Espersen opfordrer derfor syddanskerne til være fleksible:

- Vi lægger os naturligvis i selen for, at alle, der ønsker en test i påsken, kan få foretaget en. Men vi forventer et stort pres på teststederne særligt onsdag i påskeugen samt første og anden påskedag. Vi håber derfor, at syddanskerne vil være fleksible i forhold til, hvornår de bliver testet. At de, der kan, vælger en anden ugedag, og at alle ikke vælger at blive testet mellem kl. 15 og 17, hvor der er allermest travlt på teststederne.

Ønsker man en PCR-test på et af regionens faste teststeder, skal man booke tid på coronaproever.dk.

Ønsker man en test uden tidsbestilling kan man tage en hurtigtest eller opsøge et af de mobile PCR-testtilbud.

Syddanskerne skal væbne sig med lidt tålmodighed

Regionen opfordrer også borgere, der har booket tid, til ikke at møde op for tidligt, så lange køer ved teststederne undgås. Samtidig er det stadig vigtigt med god håndhygiejne og mindst to meters afstand til den næste i køen.

Og så beder koncerndirektør Kurt Espersen folk om at huske den gode tone i kontakten med personalet på teststederne:

- Vi oplever desværre jævnligt, at vores medarbejdere på teststederne ikke bliver behandlet med respekt af de borgere, der møder op til test. Jeg kan godt forstå, at man kan blive utålmodig – særligt på de tidspunkter på dagen, hvor der er ekstra pres på, men man er nødt til at væbne sig med tålmodighed og tale pænt til medarbejderne. De yder en kæmpe indsats for at få det hele til at lykkes.

Find nærmeste teststed

Region Syddanmark stiller en række testmuligheder til rådighed for syddanskerne. Få et overblik over teststederne på Region Syddanmarks hjemmeside og se, hvornår det enkelte teststed har åbent.

Region Syddanmark udfører dagligt cirka 38.000 PCR-test i hverdagene og cirka 26.000 PCR-test i weekenddagene. Hvad angår hurtigtest, så har antallet af daglige test været støt stigende og lå 23. marts på cirka 33.000 hurtigtest.

Yderligere information:

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark – kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun.

Presserådgiver

Carsten Bruun