Nyborg er blevet et bedre sted at bo

Nyborg er blevet et bedre og mere attraktivt sted at bo end for fem år siden, viser en ny attraktivitetsanalyse, som Region Syddanmark sammen med Nyborg Kommune har udarbejdet. Især de unge er blevet mere glade for lokalområdet de seneste fem år. Uden for de tre største byer ønsker borgerne flere fritids- og indkøbstilbud.

Den er kendt for sin smukke beliggenhed ud til Storebælt og for at være noget nær dansk mester i mødeturisme. Hvert år tiltrækker Nyborg Kommune konferencer og møder for ca. en milliard kroner i omsætning. Dertil kommer ikke uvæsentlige indtægter fra feriehus- og campingturister og en central placering med attraktive job i Odense og på Vestsjælland inden for blot 30 minutters pendlingsafstand.

Syv ud af 10 borgere i Nyborg Kommune er da også i høj grad tilfredse med lokalområdets attraktivitet. Tallene dækker dog over forskelle mellem land og by og aldersgrupper. Det viser en ny analyse, som Region Syddanmark sammen med Nyborg Kommune har foretaget.

- Regionen har som mål at skabe gode livsvilkår og udvikling i alle dele af regionen. At bo i et område, man selv synes er attraktivt, er en del af at have et godt liv. Derfor har vi samarbejdet med Nyborg Kommune om at finde ud af, hvordan borgerne betragter deres lokalområde, siger Bo Libergren (V), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.

I Nyborg by vurderer 86 procent, at lokalområdet i høj grad er attraktivt, mens tallene for Ullerslev, Ørbæk og øvrige Nyborg er på henholdsvis 69, 76 og 61 procent.

De mest tilfredse borgere er fortsat klart kommunens ældste borgere over 60 år. Her finder fire ud af fem, at lokalområdet ”i høj grad” er attraktivt.
Nyborg Kommune kan samtidig glæde sig over, at især de unge mellem 18 og 29 år er blevet langt mere positive omkring lokalområdet de seneste fem år.

- Idéen er, at vi fremadrettet kan bruge analysens resultater til at forstå, hvor i kommunen der er huller i attraktiviteten, som vi kan gøre noget ved. Målet er, at få flere til at føle, at de har et godt liv i Nyborg Kommune, uanset om de bor i byen eller på landet, siger Peter Wagner Mollerup (V), formand for Erhvervs- og Udviklingsudvalget i Nyborg Kommune.

Mere kultur og flere busser, tak

Attraktivitetsanalysen er geografisk delt op på fire lokaliteter: Nyborg, Ullerslev, Ørbæk samt ”Øvrige Nyborg”. Sidstnævnte dækker over kommunens mindre byer og landområder.

Det var en undren over, at ikke flere borgere udtrykte tilfredshed med lokalområdets attraktivitet og muligheder, der fik kommunen til at ønske en dybere viden om, hvad der lå bag.

- Vi har nogle åbenlyse styrker i kraft af vores beliggenhed, så vi ville have forventet, at en større andel af vore borgere vurderede, at de boede i et attraktivt lokalområde. Derfor har vi ønsket at få et bredere billede af, hvordan borgerne egentlig ser det område, de bor i, og hvordan de vurderer attraktiviteten, siger Peter Wagner Mollerup, Nyborg Kommune.

Analysen viser også, at tilfredsheden falder, og ønskerne vokser, desto længere man kommer udenfor Nyborg.

Færre end hver tredje i de mindre byer og landområder er ”i høj grad” tilfredse med udbuddet af indkøbsmuligheder, fritidsaktiviteter og kulturtilbud. Og især i forhold til kulturtilbuddene og den kollektive trafik synes borgerne over hele kommunen, at der er forbedringsmuligheder.

Analysen ”Attraktive Nyborg” kan læses eller downloades i sin fulde længde her.

Yderligere oplysninger:

Bo Libergren (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark, tlf. 29 20 18 00

Peter Wagner Mollerup (V), formand for Erhvervs- og Udviklingsudvalget i Nyborg Kommune, tlf. 20 40 60 79

Kontaktoplysning

Bo Libergren