Regionale mesterskaber for erhvervsuddannelser i fuld gang

Region Syddanmark støtter via uddannelsespuljen DM i Skills med tre mio. kr. – herunder regionsmesterskaberne i håndværk for lærlinge. Det sker som et led i en strategi, der skal få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse og øge søgningen til erhvervsuddannelserne.

De regionale mesterskaber i Skills blev i morges skudt i gang på Svendborg Erhvervsskole. Her vil bl.a. malere, murere, snedkere og tømrere i dag og i morgen konkurrere om titlen som regionens bedste elev eller lærling inden for sit fag, og vinderne kan gå videre til det nationale mesterskab – DM i Skills 2016.

SkillsDenmark, der arrangerer mesterskaberne, fik i december 2014 bevilget støtte fra Region Syddanmarks uddannelsespulje på knap tre mio. kr. Det sker som et led i en strategi om at få flere unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse.

- I Region Syddanmark har vi brug for, at flere unge tager en erhvervsuddannelse. Konkurrenceelementet og de prestigefyldte titler i mesterskaberne i Skills kan bidrage til at skabe synlighed om erhvervsuddannelserne og få de unge, der allerede er i gang med at tage en erhvervsuddannelse, til at dygtiggøre sig yderligere, siger Stephanie Lose (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

DM i Fredericia

Undersøgelser viser, at det gavner optaget på erhvervsuddannelserne i den region, der afholder DM i Skills. Derfor giver det ekstra god mening at støtte SkillsDenmark i år – DM i Skills bliver nemlig afholdt i Fredericia til februar.

Ved seneste DM i Skills var der 68.000 tilskuere, og det er håbet, at en del af tilskuerne, som bl.a. omfatter grundskoleelever i 8. og 9. klasse, kan blive inspireret til selv at starte på en erhvervsuddannelse.

- Mange af de unge, der besøger mesterskaberne i Skills, har selvfølgelig en vis interesse i håndværksmæssige fag. Vi håber og tror på, at denne oplevelse kan fungere som det sidste puf, der får den enkelte unge til at søge ind på en erhvervsuddannelse, siger Stephanie Lose.

Regionsmesterskaberne finder sted 1.-2. oktober 2015 på Svendborg Erhvervsskole. Der er åbent for publikum kl. 8-15 begge dage.

Se programmet her: http://skillsdenmark.dk/news/regionale-mesterskaber-i-region-syd/

Stephanie Lose

Regionrådsformand