Sønderborg Kaserne skal styrke kampen for arbejdspladser

Slaget om Sønderborg Kaserne er tabt med forsvarsforliget, der lukker kasernen og sergentskolen i Sønderborg. Men kampen for at tiltrække, fastholde og udvikle arbejdspladser fortsætter. Det er budskabet i en invitation, hvor regionsrådsformand Carl Holst (V) kalder stærke, lokale kræfter til møde på kasernen den 28. maj.

Region Syddanmark har inviteret otte lokale repræsentanter, og de har alle givet tilsagn om at deltage i arbejdet. Danfoss har dog meldt fra til mødet, men er med i det fremadrettede arbejde. Den store opbakning glæder regionsrådsformanden.

- Resultatet bliver bedst med lokal forankring, og jeg er glad for, at vi nu sammen kan finde nye aktiviteter, der kan styrke og supplere de gode tilbud, der allerede er i området, siger Carl Holst.

I Viborg har man positive erfaringer med at omdanne kaserneområder, og Viborg er bare en af inspirationsmulighederne. Carl Holst er da også overbevist om, at Sønderborg Kasernes historiske bygninger vil komme til at danne rammen om noget, der vil gavne hele området. Foreløbig er ideer om et idrætsakademi og en idrætsefterskole blevet nævnt, og Carl Holst kan forestille sig, at den fremtidige brug vil være inden for kultur og uddannelse.

- Det vil være til gavn for netop arbejdet med at tiltrække og fastholde arbejdskraft og arbejdspladser, siger han.

- Vi ved, at kulturen er et stærkt fundament for erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner. Det giver et løft og har en positiv effekt ved både bosætning og muligheden for at nå vores mål om, at flere unge skal have en uddannelse.

Fakta:

På mødet deltager repræsentanter fra:

• Efterskoleforeningen
  • Sønderborg Kommune
  • Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter
  • SønderjyskE
  • IHS - Idrætshøjskolen Sønderborg
  • Samt regionsrådsformand Carl Holst og regionsrådsmedlem John Lohff.

Der er afbud fra Danfoss, som deltager i arbejdet fremad.