Behandling - ikke opbevaring

Flugt skal ikke kun forhindres med mure. Samtale, tilhørsforhold og fritidsaktiviteter skal være med til at holde på patienterne i de kommende retspsykiatriske bygninger i Middelfart.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) kravler op på den specialdesignede mur. Det var dagen, hvor tegningerne af den nye retspsykiatriske afdeling i Middelfart blev præsenteret.

Tegningerne af den nye afdeling blev præsenteret af Region Syddanmark i dag, torsdag den 30. juni 2011.

Følelsen af at være i behandling

- Det, vi præsenterer i dag, markerer et væsentligt skridt i retning af at udvikle fremtidens psykiatri. Som den første region samler vi nu retspsykiatrien. Vi vil skabe bedre rammer for forskning, vi vil styrke det faglige miljø, og skabe forhold, der gør, at patienterne føler, at de er i behandling og ikke indespærrede, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Carl Holst pointerer, at det drejer sig om at hjælpe syge medborgere, der skal gøres raske. At retspsykiatrien skal ruste patienterne til at komme ud i samfundet igen.

Tilhørsforhold, uddannelse og fritid

Høje hegn og mure kan ikke stå alene. Heller ikke hvis man vil forhindre patienterne i at flygte. Løsningen er, at patienterne får et tilhørsforhold til medarbejderne og til stedet, så de ikke får lyst til at flygte. Løsningen er også uddannelse af personalet, bedre faciliteter og flere fritidsaktiviteter.

Specialdesignet mur

Udover tegningerne præsenterede Region Syddanmark også en model af en mur, der viser, hvordan man har tænkt sig at forhindre eventuelle rømninger i forbindelse med det kommende byggeri. Muren er konstrueret på en særlig måde med et udhæng øverst, som gør det meget svært at klatre over.

Tidligere på ugen blev muren testet af en lokal klatreklub. Her lykkedes det ikke de to klatrere at komme over.

Den godt fire meter høje mur vil blive suppleret med videoovervågning og elektronisk adgangskontrol.

Den nye retspsykiatri i Middelfart står færdig i 2013.