Tre kommuner tæller person-stemmer op i nat

Kun tre af Region Syddanmarks 22 kommuner tæller person-stemmer op i nat. De resterende 19 kommuner tæller først de personlige stemmer op til byrådene og regionsrådet i morgen tidlig. Det viser en rundringning, som Region Syddanmark har foretaget.

Kolding Kommune er den eneste af de større kommuner i regionen, der fortsætter optællingen af stemmer til ud på de tidlige morgentimer. Foto: Jørgen Diswal.

Når valgstederne lukker klokken 20 i aften, så begynder alle kommuner i regionen at tælle listestemmer. Listestemmerne er de stemmer, der afgør, hvor mange mandater de opstillede partier får i byrådene og regionsrådet.

Fanø og Ærø hurtigt klar

Når listestemmerne er fintalt, er det kun regionens to mindste kommuner, nemlig Fanø og Ærø samt én større kommune, nemlig Kolding Kommune, der fortsætter optællingen af de personlige stemmer.

På Fanø, der er landets næstmindste kommune med omkring 2300 stemmeberettigede, regner man med at have listestemmerne talt op allerede lidt over klokken 21.

"Derefter tæller vi de personlige stemmer og er færdige samme aften", forklarer sekretær Annette Fredborg fra sekretariatet i Fanø Kommune.

På Ærø er der syv valgsteder og 5.567 stemmeberettigede.

"Vi fintæller i aften, og skulle der være behov for yderligere fintælling, så mødes vi onsdag morgen. Det tager valgbestyrelsen stilling til i aften", forklarer sekretariatsleder Anne Bille fra Ærø Kommune.

Tradition i Kolding

Med omkring 68.000 stemmeberettigede er Kolding Kommune den eneste af de større kommuner i regionen, der fortsætter optællingen af stemmer til ud på de tidlige morgentimer.

Annemette Madsen, der er ekspeditionssekretær i Kolding Kommune, forventer at være færdig med optællingen af person-stemmerne ved 5-6 tiden onsdag morgen.

"Vi ved godt, at det ikke er almindeligt at tælle stemmer op om natten. Men det har vi tradition for, og så er folk færdige, inden det bliver lyst. Vi har indkaldt 200 personer til at tælle stemmer, og hvis vi skulle have dem til at tælle op dagen efter, så ville mange arbejdspladser i kommunen mangle arbejdskraft", forklarer hun.

Ikke folk nok til hele natten

Længere sydpå i Tønder Kommune er der omkring 30.000 stemmeberettigede og 22 valgsteder. Her tæller man, går hjem og sover og møder så op onsdag morgen for at tælle personstemmer.

"Præcis som i de fleste andre kommuner", fortæller sekretariatsleder Pia Korff fra Tønder Kommune.

"Folk er trætte, når vi er færdige med optællingen af listestemmerne. Og vi har ikke medarbejdere nok til at stille med et frisk hold til at tælle natten igennem", forklarer hun.