Esbjerg: 10 års p-problemer løst

Gammel diskussion om p-pladser ved sygehuset i Esbjerg bliver nu løst af Region Syddanmark og Esbjerg Kommune i fællesskab.

Et nyt p-hus på den sydlige del af remisegrunden, skal løse de parkeringsproblemer, der har plaget området i snart 10 år.

- Med løsningen her skaber vi ro i området, så patienter og medarbejdere ikke skal køre rundt i de omkringliggende gader og lede efter en plads til bilen. Jeg er virkelig glad for, at Esbjerg Kommune er gået konstruktivt ind i forhandlingerne, så vi kan få løst parkeringsproblemerne, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Parkeringshuset vil få plads til 450 biler. P-huset bliver forbeholdt sygehusets medarbejdere, som dermed ved, at det er her de altid kan køre hen og stille deres bil. Samtidig vil det aflaste de eksisterende p-pladser ved sygehuset, så patienterne ikke behøver at køre rundt efter en plads unødigt længe.

- Det her kommer til at gavne hele området omkring sygehuset – ikke mindst de borgere, der bor i området, siger Esbjergs borgmester Johnny Søttrup (V).

Med den valgte placering af p-huset er der taget hensyn til, at remisegrunden kan udnyttes optimalt, og at sygehuset på lang sigt er sikret de bedste udviklingsmuligheder.

Region Syddanmark har i sin gennemførelsesplan for fremtidens sygehuse afsat 75 mio. kr. til ordnede parkeringsforhold ved Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Esbjerg Kommune vil sikre infrastrukturen i området.

Den nye p-hus ventes at stå færdigt i 2010.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), mobil: 40 32 52 10.

Borgmester i Esbjerg Kommune, Johnny Søttrup (V) mobil: 27 24 12 00.