Bedre boliger for handicappede på Sydfyn

Om ca. et år vil 24 nye lejligheder stå klar som en del af det nye samlede Sydbo på Sydfyn. Sydbo er et beskæftigelsestilbud til voksne udviklingshæmmede. 1. spadestik er netop taget.

Det nye Sydbo kommer til at ligge i den sydfynske by, Stenstrup midt mellem Ringe og Svendborg. Når byggeriet står færdigt om et års tid, afløser det en række meget utidssvarende boliger i landsbyen Hundstrup, hvor beboerne blandt andet ikke har haft deres egne badeværelser, og hvor der ikke er adgang til at benytte offentlig transport.

- Nu samler vi alle Sydbos aktiviteter på ét og samme sted. Hermed giver vi både beboerne og personalet gode og trygge rammer. Udover egen lejlighed tilpasset den enkelte bruger, så får beboerne et nyt aktivitetscenter. Og medarbejderne får bedre mulighed for at supplere hinanden i de daglige aktiviteter, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V), der tog det første spadestik og dermed markerede starten på byggeriet.

Respekt for de landlige omgivelser

Det kommende byggeri er tænkt, så det arkitektonisk vil passe ind i de landlige omgivelser. Det skal selvfølgelig være synligt – men det skal ikke stikke ud fra omgivelserne.
Fugtige jordbundsforhold har betydet, at byggeriet er rykket tættere op mod det nærliggende parcelhusområde, end oprindelig planlagt. Men det betyder til gengæld, at et meget smukt engområde på den store grund får lov at ligge uberørt hen til glæde for både de kommende beboere og naboerne i området.

I forbindelse med bygningen af de 24 nye lejligheder har der været fokus på at tilpasse boligerne til den enkeltes behov og situation.

- Vi har lagt vægt på at skabe rum for den enkelte. Så de får en rolig hverdag, hvor det genkendelige og det stabile udgør en tryg havn. Opgaven med at skabe plads til den enkeltes behov og situation bliver lettere, når de nye fysiske rammer står klar, sagde Carl Holst.

Velfærdsteknologiske løsninger

I det hele taget vil det nye byggeri rumme flere kreative velfærdsteknologiske løsninger – for eksempel brusekabiner med et slags indbygget toiletskyl i gulvet.

Sammen med forskere i velfærdsteknologi blev der som optakt til projektet lavet en prototype på et badeværelse for at give arkitekten indsigt i beboernes behov. På den måde opstod ideen om et indbygget toiletskyl, der kan afhjælpe lugtgener, når beboere, der ikke er i stand til at benytte et toilet, bliver badet. Og generelt er der taget meget hensyn til beboernes oplevelse at deres nye rammer. Det skal nemlig føles som et rigtig hjem – også selvom det indeholder ting, der ikke er i et almindeligt hjem.

- En del af beboerne sidder i kørestol og har behov for at blive løftet med lift, men det vil ikke umiddelbart blive synligt i lejlighederne. Motoren til liften er gemt i et skab, og skinnerne vil blive integreret i loftet, så de nærmest bare vil fremstå som streger. Målet er, at beboerne får et hjem, der på flest mulige måder ligner alle andre menneskers hjem – et hjem, hvor de kan bo, så længe de har lyst, fortalte Holger Torp, forstander for Sydbo.

55 arbejdspladser

Det nye byggeri betyder også et farvel til det utidssvarende beskæftigelsestilbud Egebjerghus i Stenstrup, der blandt andet ikke er indrettet til kørestolsbrugere. Region Syddanmark har bevilget 54 millioner kroner til byggeriet af det nye Sydbo, der bliver arbejdsplads for 55 ansatte.

Ud over dagtilbud og 24 lejligheder – alle med udgang til en lille terrasse – omfatter byggeriet også et caféområde, et centralt køkken og administration. Efter planen skal byggeriet stå klart til indflytning sommeren 2013.

Yderligere information

Regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10