Hurra for SVS

I går, 12. november 2009, fejrede Sydvestjysk Sygehus (SVS) i Esbjerg, at det var 100 år siden, sygehuset blev indviet.

Til receptionen om formiddagen blev der holdt taler om sygehusvæsenet, som det så ud for 100 år siden. Op til tiden i dag, hvor teknologien og fremskridtet nok har overrumplet de fleste.

Det ville have været svært for folk for 100 år siden at spå om fremtiden i dag. Ligeså svært er det for os i dag at se 100 år frem i tiden, også når det gælder sundhedsvæsenet.

Kagen skæres for af Bjarne Normark og Carl Holst til Sydvestjysk Sygehus' 100 års fødselsdag. Kagen skæres for af regionsrådsformand Carl Holst (V) og adm. sygehusdirektør Bjarne Normark. Anledningen er Sydvestjysk Sygehus' 100 års fødselsdag. Fotos: Jørgen Diswal

Alligevel er det vigtigt at være fremsynet, når det kommer til planlægning af sygehusstruktur, pointerede regionsrådsformand Carl Holst (V) i sin tale.

Vi må ikke låse os fast

- Selvom det kan være svært at skabe sammenhæng mellem nutid og fremtid, skal vi  kunne arbejde med lange tidshorisonter, når vi skaber fremtiden. Sådan er det i regionsrådet, når vi tænker sygehusstruktur. Vi må ikke låse os fast. De bygningsmasser, vi skaber, skal være fleksible og holde – om ikke 100 år – så mange år frem, sagde regionsrådsformand Carl Holst.

Beslutninger til gavn for fremtiden

- Selvom næsten intet er, som det var for 100 år siden, så indgår sygehuset i Esbjerg stadig i vores planer for fremtidens sygehuse i Region Syddanmark. Og folkene der skabte sygehuset var altså fremsynede nok til at skabe noget, vi også i vores tid kan have glæde og gavn af. Det er værd at tænke over, når vi selv skal træffe beslutninger, der får betydning for fremtiden, sagde regionsrådsformanden.

Fint fremmøde til Sydvestjysk Sygehus' 100 års fødselsdag Receptionen foregik i forhallen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.

Tillykke til alle

Der var mange hurraer og lykønskninger til såvel medarbejdere, patienter, ledelse og politikere – til de mennesker der i gennem tiden har været med til at skabe sygehuset og gjort sin indflydelse gældende på sygehuset. Og til de mennesker for hvem, sygehuset har gjort gavn.

En speciel dag for medarbejdere og patienter
Til de patienter, der er indlagt på jubilæumsdagen, har køkkenet lavet en menuplan for hele dagen, der ligger en del udover, hvad der normalt serveres. Om aftenen samledes det personale, der ikke var på vagt, til jubilæumsfest i Stadionhallen og EfB Lounge.

Carl Holst og Bjarne Normark udenfor SVS i Esbjerg med jubilæumsskriftet i hånden Sydvestjysk Sygehus fylder 100 år. I hånden holder Carl Holst og Bjarne Normark et jubilæumsskrift. Du kan se skriftet ved at  klikke på linket nederst på siden.

Carl Holst og Bjarne Normark udenfor SVS i Esbjerg med jubilæumsskriftet i hånden Sydvestjysk Sygehus fylder 100 år. I hånden holder Carl Holst og Bjarne Normark et jubilæumsskrift. Du kan se skriftet ved at klikke på linket nederst på siden.

Historisk udstilling om sygehuset

Samtidig med receptionen åbnede sygehuset en historisk fotoudstilling, som SVS laver i samarbejde med Esbjerg Byhistoriske Arkiv. Fotoudstillingen handler om sygehusets tilblivelse og udvikling, behandling før og nu, børn på sygehuset samt patienternes og personalets hverdag.

I glasmontrer kan man desuden se en samling af de mange gamle instrumenter og andet hospitalsudstyr, der til hverdag gemmer sig rundt omkring i huset. Det hele suppleres med et lille jubilæumshæfte.

Udstillingen vil stå i forhallen frem til årsskiftet, og interesserede er efter d. 12. november velkommen til at komme ind og se den – også selvom man ikke har andet ærinde på sygehuset.