Hurtigere it-forbindelse til sygehuse og institutioner

Fra årsskiftet bliver det hurtigere at overføre røntgenbilleder, elektroniske patientjournaler og andet data imellem sygehuse og institutioner i Region Syddanmark. En aftale, som regionen underskrev tirsdag med tre leverandører betyder, at sygehusene i regionen får en it-forbindelse med en kapacitet på op til ti gigabite.

- Aftalen betyder, at regionens sygehuse og institutioner får et netværk, der er ti til tyve gange hurtigere end det gamle for de samme penge, som vi bruger i dag. Aftalen er med til at fremtidssikre regionens arbejde og sikre høj sikkerhed i driften, forklarer it-direktør Niels Mortensen.

Det er tre forskellige leverandører, der har vundet EU-udbudet. Det bliver Nianet, der kommer til at stå for det fysiske netværk til sygehuse og institutioner over hele regionen.

Global Connect skal stå for den direkte forbindelse imellem de to driftscentre i Odense og Esbjerg, der giver backup for hinanden, hvis et af centrene går ned på grund af strømsvigt eller andet.

- I det her udbud er vi gået efter kvalitet og især høj kapacitet samt stor sikkerhed i forsyningen til den mest fordelagtige pris. Netværket skal køre 24 timer og 365 dage om året. Vi kan ikke acceptere, at folk der er indlagt på et sygehus ikke kan få deres patientjournal. Det sikrer vi med dette netværk, forklarer Niels Mortensen.

Global Connect leverer også internetforbindelser internt i regionen. Mens det bliver Cybercity, der leverer it-forbindelser til de godt 800 hjemmearbejdspladser, der er i regionen i dag.

Den samlede kontraktsum på aftalen med de tre leverandører er på 43 millioner kroner fordelt over tre år.

Fakta om netværket:

Det nye netværk skal leveres til cirka 160 fysiske adresser i regionen, der blandt andet består af 18 sygehuse, cirka 60-70 mindre institutioner og to tekniske driftscentre i Odense og Esbjerg.

Det nuværende netværk baserer sig på de gamle amters netværk, der efter strukturreformen er bundet sammen i et fælles netværk. Det har i midlertidig ikke høj nok kapacitet, som det kræver, når man skal sende over store afstande.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Niels Mortensen, it-direktør, Region Syddanmark, mobil 29 20 12 01.