Frivillige akuthjælpere på vej til Kerteminde Kommune

Nu kan frivillige akuthjælpere snart blive alarmeret, når der er brug for førstehjælp i udvalgte områder af Kerteminde Kommune. Regionsrådet besluttede mandag, at der bliver oprettet akuthjælperordning for nogle områder i kommunen. Akuthjælperordningen bliver oprettet i de områder af kommunen, hvor der er længst responstid.

Nu får borgere i Kerteminde Kommune endnu flere muligheder for at hjælpe folk i deres lokalområde i nødsituationer.

Region Syddanmarks regionsråd har nemlig bevilliget penge til oprettelsen af en akuthjælperordning, der dækker de fire postnumre 5390 Martofte, 5380 Dalby, 5370 Mesinge og 5350 Rynkeby.

Akuthjælpere gør en forskel

Akuthjælperne kan træde til ved hjertestop, men også ved drukneulykker, trafikuheld eller andre situationer, hvor borgere har brug for akut førstehjælp. Akuthjælperordningerne bliver oprettet i områder, hvor der er længst responstid, og de bliver aktiveret af regionens AMK Vagtcentral via deres telefon.

Akuthjælperordningen et vigtigt supplement til regionens ambulancer, akutlægebiler og akutlægehelikoptere.

Lokale kræfter har fået ordningen på plads

Oprettelsen af akuthjælperordningen er sket på baggrund af en henvendelse fra en initiativgruppe med tre lokale borgere. Mads Skau (V), formand for Præhospitalsudvalget, siger:

- Det er jo fantastisk, at der er lokale kræfter, der tager initiativet. Akuthjælpeordningerne er organiseret sådan, at de kræver en vis lokal forankring. Er den på plads, og kan vi se, at der kan være et behov, så bakker vi gerne op.

Akuthjælperordningen i Kerteminde Kommune er den 23. akuthjælperordning i Region Syddanmark.

Interesserede kan komme til informationsmøde

Akuthjælperne bliver kaldt ud til alle ambulance A-udkald.  Det vil sige situationer, hvor mennesker er i risiko for at miste livet eller førligheden, og hvor ambulancerne kører med både sirener og blink.

De hændelser, som akuthjælperne kommer ud til, kan have meget forskellig karakter. Derfor er det også et krav, at akuthjælperne skal have et opstartskursus på 12 timer og et årligt repetitionskursus.

Initiativtagerne vil informere ud via lokale medier om muligheden for at blive akuthjælpere og indkalde til et informationsmøde.

Fakta: Frivillig førstehjælp i Region Syddanmark

I Region Syddanmark er der flere muligheder for at hjælpe med førstehjælp som frivillig.
Hjerteløbere - I hele regionen er der mulighed for at blive hjerteløber. Region Syddanmark er en del af den landsdækkende ordning TrygFonden Hjerteløber, hvor frivillige hjerteløbere bliver kaldt ud til hjertestop, hvis hjerteløberen er i nærheden af et hjertestop. Der er intet krav om lokal forankring eller organisering. Du downloader en app, og så kan du kontaktes af AMK Vagtcentralen. Ordningen er landsdækkende.

Akuthjælper - I nogle udvalgte områder kan man blive akuthjælper. Akuthjælperordninger bliver oprettet i områder, hvor der er forholdsvis lang responstid for ambulancerne. Det er frivillige, der søger regionen om at oprette en lokal ordning. Akuthjælperne bliver typisk kaldt ud via app fra firmaet FirstAED. De bliver kaldt ud til en bredere type af hændelser end hjerteløberne.

Regionsrådets medlemmer, se kontaktoplysninger her.