Regionale politikere skal møde den syddanske ungdom

Sammen med flere syddanske erhvervsuddannelser afholder Region Syddanmark 15 ungevalgmøder frem mod kommunal- og regionsvalget 21. november. Møderne skal være med til at løfte valgdeltagelsen blandt de studerende på erhvervsuddannelserne.

Hvad stemmer vi om? Hvorfor skal du stemme? Og hvad laver et regionsråd egentlig? Det er nogle af de spørgsmål, som de studerende på 15 syddanske erhvervsuddannelser kan få svar på, når Region Syddanmark og skolerne inviterer til ungevalgmøder frem mod kommunal- og regionsvalget 21. november.

Regionsdirektør i Region Syddanmark, Jane Kraglund, siger:

- Det er en utraditionel type valgmøder, og vi håber, at de kan medvirke til, at de studerende får øjnene op for de muligheder, der ligger i at benytte deres stemmeret.  Unge har generelt en lav stemmeprocent, og det gælder særligt unge på erhvervsuddannelserne. Møderne skal være med til at styrke kendskabet til regionerne og skærpe interessen for, hvad en stemme til regionsvalget kan betyde.

Ikke en paneldebat

På møderne deltager 4-6 regionale politikere, som har en aktiv rolle, der blandt andet indebærer, at de skal være en del af en samtalesalon.

Danske Regioner har sammen med Ungdomsbureauet udviklet et koncept for møderne, der gør, at det ikke bare bliver en klassisk paneldebat. Under møderne skal de studerende være både fysisk og mentalt aktive, og de kommer til at indgå i dialog med både hinanden og de deltagende regionale politikere.

Det første møde finder sted i uge 37, mens det sidste ligger i uge 45. Hvert møde tager halvanden time.

Jane Kraglund

Regionsdirektør