De gamle Koldinghus-mure får stemmer

Syddanskerne kan glæde sig til en perlerække af kulturoplevelser i 2018. Regionsrådet i Syddanmark har netop fordelt knap tre mio. kroner til kulturen i hele regionen.

Når det gamle kongeslot, Koldinghus, fejrer sin 750-års fødselsdag næste år, er de syddanske borgere og besøgende inviteret med til festen. Regionsrådet har netop besluttet, hvilke syddanske kulturprojekter der skal modtage midler fra regionens kulturpulje.

Murene fortæller historie

Nogle af regionens kulturmidler går til en stort lys- og musikevent fra 25. til 28. august, hvor slottets, byens, regionens og Danmarks historie gennem de sidste 750 år bliver fortalt. Slottes mure vil fungere som et lærred for fortællinger. Samtidig er der live-forestillinger af operasangere fra Det Kongelige Teater og musikere fra Sønderjyllands Symfoniorkester.

Når Koldinghus fylder 750 år næste år, vil slottes mure fungere som et lærred for fortællinger. Region Syddanmark har netop bevilget midler til begivenheden.

Skibe trækker internationale gæster

Næste år er der endnu en stor begivenhed, som de syddanske borgere og gæster kan glæde sig til. På Vestkysten fejrer Esbjerg havn og by 150-året for beslutningen om at anlægge Esbjerg Havn, og højdepunktet bliver The Tall Ships Races fra 18. til 21. juli. Også her har regionsrådet bevilget midler til oplevelserne, som forventes at trække mange også internationale gæster til byen.

Vi vil rage op i landskabet

Bo Libergren (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark, siger:

- Vi skal rage op i kulturlandskabet, når vi skal trække besøgende til regionen og gøre den attraktiv at bo i. Og det mener jeg, at vi gør med de kulturoplevelser, vi har valgt at tilgodese med kulturmidler i denne omgang.

Bliv selv cirkusartist

En del af midlerne gør det muligt for Odense at byde på nycirkus festival 9.-11. august næste år. Nycirkus blander cirkus med bl.a. teater, dans og performance, og festivalen er den eneste af sin slags i landet. Ud over at opleve internationale forestillinger fra nogle af Europas dygtigste cirkusartister kan de besøgende selv prøve kræfter med diverse nycirkusdiscipliner.

Igennem nåleøjet

Når et kulturprojekt skal gøre sig håb om at få del i kulturpuljen, skal det være nyskabende og originalt og skabe merværdi for modtagerne. Det tæller også, at kulturprojekterne tager afsæt i de særlige syddanske styrker og særpræg inden for kultur, historie og natur.

Følgende projekter modtager midler fra regionens kulturpulje:

• ”Murenes minder…”, ansøgt af Museet på Koldinghus, modtager tilskud på 860.000 kr.
  • ”Esbjerg havn og by 150 år”, ansøgt af Esbjerg Kommune, modtager tilskud på 1.000.000 kr.
  • ”DYNAMO – Nycirkus festival 2018”, ansøgt af Dynamo – workspace for circus & performing arts, modtager tilskud på 200.000 kr.
  • ”Christiansfeld Musikfestival – Christiansfeld i en verden af musik” ansøgt af Brødremenigheden i Christiansfeld, modtager tilskud på 100.000 kr.
  • ”BERMUDA – kunstoplevelser i storformat”, ansøgt af Trekantområdet Danmark, modtager tilskud på 750.000 kr. til et værk på den gamle Lillebæltsbro og sideevents i 2018 under forudsætning af, at der opnås tilladelse til at gennemføre det planlagte hovedprojekt.

Bo Libergren