Unge mænd fortæller ikke hvordan de har det

Kun 1 ud af 3 unge mænd, der er tilfældigt udvalgte til at svare på den store undersøgelse ”Hvordan har du det?”, har svaret. I de kommende dage får de en sidste opfordring direkte i postkassen i et forsøg på at øge den vigtige svarprocent. Undersøgelsen, der handler om sundhed og trivsel, er den største af sin art i Danmark.

Mens 73 procent af de syddanske mænd over 65 år allerede har svaret på undersøgelsen, er de unge syddanske mænd mellem 16 og 24 år noget sværere at få til tasterne. Kun 34 procent har svaret.

Søndag får de, der ikke har svaret, derfor en sidste reminder om at få svaret på spørgeskemaet, der handler om alt fra søvn, motion og brugen af sociale medier.

Projektleder Susanne Vangsgaard fra Region Syddanmark håber, at de, der endnu ikke har svaret, vil gøre det nu:

- Det er et generelt problem i alle regioner, at især unge mænd ikke svarer på undersøgelsen, selvom vi har henvendt os både via brev og e-Boks. Måske fordi de ikke føler, at de fejler noget. Men alle svar er lige vigtige - og nødvendige, for at vi får et retvisende billede af borgernes sundhed og trivsel både blandt de unge og de lidt ældre.

Præmier på højkant

I alt 57.000 syddanskere over 16 år er tilfældigt udvalgte til at svare på spørgeskemaet, og lige nu har næsten 60 procent svaret.

Alle, der svarer, deltager i lodtrækningen om pengepræmier på op til 6.000 kroner, iPhones, iPads og biografbilletter. Der er svarfrist i slutningen af april.

Det er kun de tilfældigt udvalgte borgere, der har modtaget spørgeskemaet, som kan deltage i undersøgelsen.  Læs mere på www.rsyd.dk/hvordanhardudet

Yderligere oplysninger

Susanne Vangsgaard, projektleder for Sundhedsprofilen, Region Syddanmark, mobil  5170 9732