Samarbejde sparer region for 15 millioner om året

Samarbejde og indkøb af nyt laboratorieudstyr på tværs af sygehusene i Region Syddanmark nedsætter svartiden på analyser og sparer regionen for over 15 millioner kroner om året – de næste syv år.

Samarbejde betaler sig. Det er en gammel kendt sandhed, og i Region Syddanmark har man fået syn for sagen. Regionen har lavet et samlet udbud for de fem sygehuse i Vejle, Kolding, Aabenraa, Sønderborg og Svendborg, og det har udløst helt nyt laboratorieudstyr til sygehusene og en årlig besparelse på over 15 millioner kroner per år de næste syv år.

Region Syddanmark har indgået aftalen med virksomheden Roche Diagnostics A/S.

Hurtigere svar til patienterne

Det nye laboratorieudstyr består af transportsystemer, analysesystemer og udstyr, der kan håndtere prøver før, under og efter analysen. Systemerne kan håndtere prøverne meget hurtigere, end man kan i dag.

Det betyder, at sundhedspersonalet og dermed også patienterne kan få hurtigere svar på prøverne, og dermed en hurtigere diagnose og behandling. Det batter noget i det danske sundhedsvæsen, hvor omkring 80 procent af alle kliniske undersøgelser beror på svaret af laboratorieanalyser af eksempelvis blod, urin og andre legemsvæsker.

- Det er fantastisk, at personalet og patienterne inden længe kan få endnu hurtigere svar på deres prøver. Vi forsøger hele tiden at kigge på, hvordan vi kan optimere vores udstyr til alles bedste, og det nye laboratorieudstyr er et fremragende eksempel på det, siger Carl Holst (V), der er regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Laboratorierne vil kunne analysere prøver for særligt hastende analyser på mellem 30 og 45 minutter.

Effektiv drift

Den hurtigere proces betyder også, at sygehusene og dermed Region Syddanmark kan spare rigtig mange penge i de kommende år. Med omkring 15 millioner årlige prøver på de fem sygehuse, så kan effektiviseringerne i laboratoriesystemet mærkes.

Der vil i fremtiden være et konstant stigende behov for analyser, og med det nye system, vil sygehusene kunne håndtere den stigende efterspørgsel med den nuværende bemanding.

Sidst og mest markant, så sikrer aftalen, at sygehusene kan spare 15 millioner kroner om året bare på indkøb af materialer – de såkaldte reagenser - til at gennemføre analyserne.

Sammenhæng og samarbejde er styrken

Den gode aftale er kommet i stand, fordi man fra regionens side har kunnet lave et interessant udbud, hvor der skal leveres meget udstyr. Det har betydet, at det har været nemmere at få godt, moderne og effektivt udstyr til en attraktiv pris, og den strategi skal vi fortsætte med, hvis det står til Carl Holst.

- Det er et fremragende eksempel på regionernes styrke og smartere velfærd. Vi forsøger nemlig hele tiden at tænke i en større sammenhæng i stedet for at tænke ultralokalt, for dermed at sikrer os bedre udstyr og en bedre udnyttelse af vores allesammens sundhedsvæsen.

Udstyret kommer på plads på sygehusene i perioden fra 2014 til 2016.

Yderligere information:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, telefon 4032 5210