Psykiatriske patienter i Region Syddanmark bliver udredt inden for 30 dage

Region Syddanmark er stort set i hus med at sikre, at syddanske psykiatriske patienter maksimalt venter 30 dage fra de bliver henvist til de bliver udredt. Det viser nye tal fra Psykiatrien i Region Syddanmark.

Syddanske psykiatriske patienter – både børn og voksne - venter maksimalt 30 dage fra de bliver henvist til de bliver udredt på en af de psykiatriske afdelinger i Region Syddanmark. Det viser nye tal fra Psykiatrien i Region Syddanmark. De nye tal er baseret på indberetninger fra de psykiatriske afdelinger fra de første fem uger i 2014.

Tallene viser, at børn og unge bliver udredt inden for maksimalt 30 dage, og at det hos de voksne kun er patienter med demens, som lige nu venter mere end 30 dage på at blive udredt.

- I Region Syddanmark tager vi det alvorligt med at ligestille psykisk og fysisk sygdom. I forbindelse med budgetforliget om 2014-budgettet blev vi i regionsrådet derfor enige om at give psykiatriske patienter i Syddanmark en udredningsret på én måned fra 1. januar 2014. Det er meget flot, at det ser ud til at medarbejderne i psykiatrien stort set allerede er i hus med, at ingen psykiatriske patienter venter mere end en måned på at blive udredt, siger regionsrådsformand Carl Holst (V) i en kommentar til de nye tal.

Ekstra arbejde i weekender

Formand for regionens psykiatri- og socialudvalg Thies Mathiasen (DF) bakker op om roserne til medarbejderne i psykiatrien:
- Jeg ved, at medarbejderne på de psykiatriske afdelinger har ydet og yder en jætteindsats for at komme i hus med de nye kortere ventetider. Det fortjener de stor ros for. Der er blevet arbejdet ekstra i weekender før årsskiftet for at nå at se alle de patienter, der ventede mere end 30 dage. Samtidig har medarbejderne fokus på at tilrettelægge deres arbejde så effektivt som muligt – både når det handler om udredning og behandling, siger Thies Mathiasen.

De nye tal omfatter 16 forskellige psykiatriske diagnoser og er baseret på indberetninger fra de tre børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger i Esbjerg, Kolding-Augustenborg og Odense og de seks voksenpsykiatriske afdelinger i Middelfart, Kolding-Vejle, Svendborg, Odense, Esbjerg samt Haderslev-Augustenborg. Ventetiderne kan ses på venteinfo.dk.

På afdelingen for Traume- og torturoverlevere, der har afdelinger i Vejle og Odense, er ventetiden på udredning lige nu seks uger. På rehabiliteringscentret for torturofre i Haderslev, der er en selvejende institution, holder ventetiden på udredning sig inden for 30 dage.

Regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10

Formand for psykiatri- og socialudvalget Thies Mathiasen, Region Syddanmark, mobil 40 40 77 46

Psykiatri- og socialdirektør Jacob Stengaard Madsen, Region Syddanmark, mobil 29 20 10 20