Hvem skal vinde iværksætter-pris?

Jagten på kandidater til EER 2013 iværksætterprisen er indledt

Kandidaterne skal findes inden for iværksættere eller mindre virksomheder i Region Syddanmark, som har succes på det internationale marked. Og de skal agere inden for de prioriterede områder i den regionale erhvervsudviklingsstrategi: Energieffektivisering og offshore, sundheds- og velfærdsteknologi samt design og turisme.

Startskuddet til nominering af kandidater gik 3. september, og man kan indstille kandidater helt frem til 18. september på www.eer2013.dk

Spændingen udløses på Go Global dagen 18. november i Kolding, hvor vinderen ud over æren vil modtage en privat sponsoreret præmie til en værdi af 100.000 kr. Præmien skal støtte vinderens virksomhed i at opnå yderligere succes på det internationale marked.

Hårdt brug for rollemodeller

- Vi arbejder målrettet på at sætte turbo på væksten her i regionen, og med EER2013 prisen og Go Gobal-eventen 18. november ønsker vi at motivere og inspirere regionale vækstiværksættere til at tænke og agere internationalt, siger Lasse Krull (K), som ud over at være formand for Styregruppen for European Entrepreneurial Region 2013 også er regionsrådsmedlem.

Og Lasse Krull understreger, at regionen har fokus på at få flere virksomheder til at tænke det internationale marked ind i forretningsstrategier og –planer.

Iværksætterprisen EER2013 er indstiftet i anledning af, at regionen som den første danske region nogensinde er udnævnt til Europæisk Iværksætterregion. EER2013 står for European Entrepreneurial Region 2013.

Ekspertjury bedømmer

En uafhængig jury vil stå for vurderingen og udvælge tre kandidater blandt alle nominerede. Hvem af de tre, der løber med prisen, afgøres af styregruppen for EER. Vinderen afsløres på vækstiværksætterdagen Go Global dagen 18. november i Kolding.

Juryen består af repræsentanter fra det syddanske erhvervsliv, kapital, forskning, erhvervsfremmesystem m.fl.

Blandt alle, der har indsendt nomineringer, vil styregruppen trække lod om en iPad mini. Vinderen får direkte besked.

Betingelser for nominering

For at komme i betragtning skal virksomheden enten have præsteret et salg eller have forventninger om et salg på minimum 100.000 kroner uden for Danmarks grænser.

Desuden skal virksomheden:

• drive virksomhed fra en adresse i Region Syddanmark
  • tilhøre en af den regionale vækststrategis prioriterede styrkeområde; Energieffektivisering og offshore, sundheds- og velfærdsteknologi samt design og turisme - eller sidesteppe, dvs. omstille dele eller hele virksomheden mod nyt marked/kunder på et af styrkeområderne
  • være "underleverandører" til et eller flere af styrkeområderne
  • være iværksætter eller mindre virksomhed med op til 50 ansatte

Fakta

Partnerkredsen bag Europæisk Iværksætterregion 2013 består af Region Syddanmark, Universe, det Syddanske EU-kontor samt Væksthus Syddanmark med støtte og opbakning fra både virksomheder, uddannelsessektoren og det erhvervsfremmende system.

Læs mere om aktiviteter og tilbud i anledning af udnævnelsen www.eer2013.dk