Velfærdsteknologi skal vises frem for verden fra Odense

Udlandet skal lære at dreje blikket mod Danmark, når der skal investeres i nye velfærdsteknologiske løsninger. Det skal et nyt konsortium med base i Odense hjælpe med.

Region Syddanmark har i dag fået endnu en velfærdsteknologisk fjer i hatten: Et nyt initiativ, der skal markedsføre danske velfærdsteknologiske løsninger i udlandet, skal nemlig placeres i Odense.

- Det her har vi kæmpet for i lang tid. Derfor bliver jeg ekstra stolt, når det lykkes at få konsortiet til Odense. Det er en anerkendelse af, at vi er langt fremme i Syddanmark, når det handler om at skabe fremtiden sundheds- og velfærdsløsninger, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Oplagt placering

Det er sekretariatet for Sundheds- og Velfærdskonsortiet, der skal ligge i Forskerparken i Odense, hvor Region Syddanmark i forvejen har samlet en række initiativer inden for sundheds- og velfærdsinnovation. Sundheds- og Velfærdskonsortiet er sat i søen af Erhvervs- og Vækstministeriet og har Mariann Fischer Boel som formand.

- Det er oplagt at placere sekretariatet i Odense. Region Syddanmark viser på mange måder, at man går helhjertet ind i satsningen på forretningsområdet. De kræfter er der brug for, når vi skal markedsføre alle danske løsninger for udlandet, siger Mariann Fischer Boel.

Mange partnere

Partnerne i velfærdskonsortiet er COWI, Danske Regioner, DI, Falck, KMD, Region Syddanmark, Systematic, samt Fonden til Markedsføring af Danmark, repræsenteret ved Erhvervs- og Vækstministeriet, Udenrigsministeriet, samt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Syddansk Vækstforum og Region Syddanmark støtter med 4 mio. kr.

Sundheds- og Velfærdskonsortiet har til opgave at:

• skabe en fælles, slagkraftig fortælling, der samler de mange, men spredte succeshistorier om danske sundheds- og velfærdsløsninger,
  • understøtte og udvikle projekter, der målrettet placerer Danmark på verdenskortet som et land i den absolutte elite inden for innovative og effektive sundheds- og velfærdsløsninger,
  • fungere som et internationalt udstillingsvindue for initiativer på området,
  • eksponere danske styrker på sundheds- og velfærdsområdet og sikre samarbejde med offentlige og private parter herom,
  • bane vejen for ny eksport og udenlandske investeringer gennem øget internationalt kendskab til danske kompetencer, samt facilitere kontakter og netværk mellem udenlandske beslutningstagere og danske virksomheder, demonstrationsfaciliteter m.m.

Yderligere oplysninger fåes hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 4032 5210

Formand for Sundheds- og Velfærdskonsortiet Mariann Fischer Boel, tlf. 6018 7919