Syddansk borgertopmøde i Middelfart

Flere end 200 borgere giver deres bidrag til fremtidens sundhedsvæsen.

Lørdag den 5. marts bliver flere end 200 borgere og 31 politikere fra Region Syddanmark kørt til Borgertopmøde i Lillebæltshallerne i Middelfart.

Det sker i særlige topmødebusser, og dagen byder på et visionsspil om formiddagen, mens deltagerne om eftermiddagen skal diskutere prioriteringer inden for sundhedsvæsenet.

Diskussion og afstemning

Deltagerne skal blandt andet diskutere information til patienter, lige adgang til behandling samt brugerbetaling. Diskussionen bliver rundet af med en afstemning om de enkelte spørgsmål.

Sideløbende med mødet i Middelfart bliver der afviklet tilsvarende møder i landets fire øvrige regioner. Dermed får 1.000 borgere på landsplan muligheden for at komme til orde.

Forud for topmødet har Sundhedskaravanen været på tur - bl.a. på Innovationscenteret i Odense. Her kom studerende med idéer til politikerne om, hvordan man kan indrette sundhedsvæsenet. Foto: Jesper Balleby.

Politikerne lytter med

Borgerne er inviteret til topmøde for, at de 31 deltagende politikere kan høre deres meninger om kvalitet, værdier og udfordringer i sundhedsvæsenet.

Borgertopmødet markerer også afslutningen på SundhedsKaravanen, der de seneste to uger blandt andet har besøgt havnearbejdere i Esbjerg, mødregrupper i Vejle, brugere af en varmestue i Sønderborg og designstuderende i Odense.

Karavanen har til formål at lade regionrådspolitikerne møde udvalgte grupper af borgere, for at de kan bidrage til udviklingen af den kommende vision for sundhedsvæsenet i Region Syddanmark.

Der vil blive fulgt op på borgertopmødets resultater og bidragene fra dagen vil blandt andet blive brugt i udformningen af visionen.

FAKTA:

Borgertopmødet i Region Syddanmark finder sted lørdag den 5. marts kl. 10.00 – 17.00 i Lillebæltshallerne, Færøvej 74, 5500 Middelfart.