Endeligt ja til sygehuset i Aabenraa

Nogle gange kan et enkelt brev have en enorm betydning. I Region Syddanmarks tilfælde betyder et brev fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at regionen nu har fået tilsagn om 1,25 mia. kr. til en udvidelse og ombygning af sygehuset i Aabenraa. Brevet glæder regionsrådsformanden i Region Syddanmark.

- Brikkerne begynder at falde på plads i vores store sygehusbyggerier, og jeg er meget tilfreds med, at sundhedsministeren nu har godkendt vores projekt. Ikke kun fordi vi nu får penge til vores akutsygehus i Sønderjylland, men også fordi vi nu kan sætte gang i et byggeri, der kan virke som en kærkommen katalysator for vækst i en udfordrende tid, siger Carl Holst (V).

Allerede i løbet af godt to år skal sygehuset i Aabenraa ved hjælp af en ny Fælles Akutmodtagelse (FAM) være klar til at fungere som akutsygehus for en stor del af det sønderjyske område.

Et byggeri med visioner

Udbygningen af sygehuset i Aabenraa skal fremme Sygehus Sønderjyllands vision om høj kvalitet døgnet rundt. For at indfri denne vision skal sygehuset bygges, så patienterne møder de rette sundhedsfaglige kompetencer, uanset hvor og hvornår de kommer ind på sygehuset.

- Akutsygehuset i Aabenraa bliver et stærkt sygehus med moderne faciliteter, der passer til en moderne tankegang, hvor behandling skal foregå på patienternes præmisser og ikke på systemets. Jeg er helt sikker på, at sønderjyderne vil få stor glæde af sygehuset, når alle elementerne er på plads, siger Carl Holst (V).

Som et led i denne ambition kommer FAM’en til at spille en væsentlig rolle i det nye sygehusbyggeri. I FAM’en vil speciallæger stå klar med hjælp fra begyndelsen af indlæggelse på både det somatiske såvel som det psykiatriske område.

Region Syddanmark har nemlig selv investeret i byggeriet, så psykiatrien kan blive integreret i sygehuset og dermed også kan spille sammen med den fælles akutmodtagelse, så borgerne sikres én indgang til akutbehandling.

Herudover kommer sygehuset blandt andet til at indeholde et familiehus til pædiatri, neonatalogi, obstetrik og fødegang, to operationsstuer til gynækologi/obstetrik, ombygning til gynækologiske senge samt en sterilcentral og en varemodtagelse.

Jeg et sygehus mig bygge vil

Selve byggeriet kommer til at foregå i to faser, og ved starten af 2014 er de første 21.000 kvadratmeter bygget. I 2020 er sidste del af de eksisterende bygninger ombygget, og sammen med næsten 17.800 nye kvadratmeter, giver det plads til sengebygning, ambulatorier, apotek, patologi, laboratorium, udvidelse af intensiv og billeddiagnostik, kontorer samt lokaler til administration og undervisning.

Fakta om sygehusbyggeri:

• Udvidelsen af Aabenraa Sygehus vil koste 1,25 mia. kr.
  • Første spadestik tages i andet kvartal næste år. Hele byggerier skal stå færdigt i 2020
  • Akutsygehuset skal dække et område med 230.000 borgere
  • Som et led i processen med at omdanne sygehuset i Aabenraa til et akutsygehus sælges sygehuset i Haderslev. Størstedelen af sygehuset i Sønderborg skal også sælges og Region Syddanmark omdanner det resterende byggeri til specialsygehus, mens Tønder Sygehus er omdannet til et såkaldt sammedagssygehus
  • Foruden sygehuset i Aabenraa (1,25 mia. kr.), har sygehuset i Kolding (900 mio. kr.) og Odense Universitetshospital (6,3 mia. kr.) også fået tilsagn om penge fra Kvalitetsfonden.

Yderligere informationer:

Carl Holst (V), regionsrådsformand, Region Syddanmark, mobil 4032 5210
Jens Elkjær, sundhedsdirektør, Region Syddanmark, mobil 2946 7125
Poul Bisgaard, projektchef, Projektorganisation for Sygehusbyggeri, Region Syddanmark, mobil 3034 4210