Blodig åbning af innovationscenter

Blodige sportsulykker og patienter med et ildebefindende var nogle af de scenarier, som udspillede sig ved indvielsen af Region Syddanmarks nye innovationscenter fredag 3. september.

Regionsrådsformand Carl Holst (V), statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og inviterede gæster fik i dagens anledning et indblik i, hvordan fremtidens fælles akutmodtagelse kan komme til at se ud.

Center for brugerfokuseret innovation udvikler og opbygger nemlig i samarbejde med læger, sygeplejersker modeller af afdelinger på fremtidens sygehuse i fuld skala.

Ved at opføre rummene i fuld skala, sikrer regionen, at rummene lever op til personalets og patienternes krav. Statister med blod i hovedet og brækkede ben er med til at give et indtryk af, om rummene virker, når det virkelig brænder på.

Ikke alene rum

Regionsrådsformanden og statsministeren holdt tale for de omkring 100 tilhørere, og her udtrykte Carl Holst store forventninger til centeret.

- Når vi i dag indvier Center for brugerfokuseret innovation, så er det fordi, vi vil finde de bedste måder at indrette sygehusene på. De bedste måder at drive sygehusene på, og de bedste måder at bruge fremtidens teknologi på.

Den fælles akutmodtagelse er et slusesystem, hvor et hold læger tilser patienterne for hurtigt at sende dem videre til de relevante afdelinger.

Innovationscenteret skal være med til at udvikle mere end bare operations- og sengestuer. Forbedringer af allerede eksisterende sundhedsudstyr og helt nyt udstyr skal også udvikles i Odense, og her kan centeret ifølge statsminister Lars Løkke Rasmussen få en afgørende rolle.

- Det nye innovationscenter er noget af svaret på, hvordan vi håndterer sundhedsområdets udfordringer, og jeg forventer, at I bliver et laboratorium for nye idéer, som både vil gavne patienterne, og som kan sende sunde udløbere til det private erhvervsliv, fortalte statsministeren.

Statister til åbning af innovationscenter Modellen af den fælles akutmodtagelse har været under udvikling i to måneder og under opbygning i cirka halvanden måned.

Den amerikanske søster

Innovationscenteret er det første af sin slags i Europa, og inspirationen kommer fra det amerikanske Sidney R. Garfield Health Innovation Center i Californien. Det amerikanske center har allerede været på besøg i Danmark for at fortælle om deres erfaringer på området. De årlige driftsomkostninger for det danske center og dets 5 ansatte forventes at ligge på fire millioner kroner om året.