Regionale vindere af Klima-DM fundet

Med forslag om brugskunst af skrot, energimærkning på biler og isolerede gryder blev tre regionale vindere i Klima-DM i dag hver præmieret med 20.000 kr. og en adgangsbillet til den landsdækkende finale.

I strålende solskin på Kulturøen i Middelfart præmierede det regionale klima-dommerpanel i dag de bedste forslag i hver kategori fra Region Syddanmark. Kategorierne hedder kreativitet, teknologi og handling.

Region Syddanmarks Klima-DM vindere og formand  for dommerpanelet. Fra venstre mod højre: Jette Mellgren (recycled cables), Ole Petersen  (synlig miljøcertificering af køretøjer), regionsråds- formand Carl Holst, Søren Møller (isoleret gryde),  Helle Schaumann (også recycled cables). Foto: Kirstine Mengel.

Region Syddanmarks Klima-DM vindere og formand for dommerpanelet. Fra venstre mod højre: Jette Mellgren (recycled cables), Ole Petersen (synlig miljøcertificering af køretøjer), regionsråds- formand Carl Holst, Søren Møller (isoleret gryde), Helle Schaumann (også recycled cables). Foto: Kirstine Mengel.

Formanden for dommerpanelet, og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst, overrakte præmierne til vinderne:

• Jette Mellgren og Helle Schaumann, Odense. Vinder i kategorien Kreativitet, med: ”Recycled Cables”.
  • Søren Møller, Ribe. Vinder i kategorien Teknologi med: ”Isoleret gryde”
  • Ole Petersen, Rødekro. Vinder i kategorien Handling med: ”Synlig miljøcertificering af køretøjer”

- Klima DM er en konkurrence, hvis formål har været, at give alle i regionen lejlighed til at bidrage med klimavenlige løsninger. At gøre noget aktivt ved klimaproblemerne er nemlig ikke kun for eksperter.  Klimaproblemerne kan vi alle bidrage til at gøre noget ved. Dette afspejler sig heldigvis også i den mangfoldighed som løsningerne repræsenterer. Vi har valgt tre vindere, og vil ønske dem tak for deres engagement i den fælles klimaudfordring vi står overfor. Og ikke mindst ønske dem held og lykke i finalen, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

Søren Møller, Ribe. Vinder i kategorien Teknologi med: ”Isoleret gryde”

Til at udvælge en regional vinder i hver kategori, var der nedsat et dommerpanel der bestod af:

Gert Karkov, medlem af Syddansk Vækstforum
Elsebeth Gerner-Nielsen, rektor på Designskolen i Kolding
Charles Nielsen, forskningschef i Dong Energy
Georg Nissen, videnskabschef i Danfoss Universe
Carl Holst, regionsrådsformand i Region Syddanmark

Den landsdækkende finale afvikles fredag d. 12. juni 2009 i Folketeatret i København fra kl. 19.00-21.30.

Klima-DM er arrangeret af Klimakonsortiet i samarbejde med de seks regionale vækstfora.

Du kan læse mere om Klima-DM på adressen www.klima-dm.dk