Byggerådgiver valgt til udvidelse af Aabenraa Sygehus

Totalrådgivergruppen Creo Arkitekter A/S og Aarhus Arkitekterne A/S skal planlægge og gennemføre første fase af udbygningen af Aabenraa Sygehus til akutsygehus.

Det afgjorde regionsrådet mandag, da det valgte gruppen til at være totalrådgivere for projektet.

”Regionsrådet har peget på Aabenraa Sygehus som det sønderjyske akutsygehus. Nu går vi så i gang med at føre den beslutning ud i livet”, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Allerede i januar 2010 begynder rådgiverne på at planlægge udbygningen, som indeholder en fælles akutmodtagelse, et mor/barn-center og en hjerteafdeling. Udover rådgivning til planlægningen af projektet skal totalrådgiveren også yde rådgivning til selve udførelsen af byggeriet.

Hvis det går som planlagt, starter byggeriet i sommeren 2011 og afsluttes med udgangen af 2012. Den samlede udgift til udbygningen af første fase er budgetteret til 370 mio. kr. - heraf udgør totalrådgivningen 25 mio. kr.