Borgertopmøde om sundhed gennemføres nu også i resten af landet

For et år siden gennemførte Region Syddanmark et stort borgertopmøde, hvor 300 borgere fra regionen havde mulighed for at fortælle regionsrådspolitikerne, hvordan de gerne vil have, at sundhedsvæsenet skal se ud.

Lørdag den 1. november 2008 bliver resten af landet også spurgt.

Det sker, når de øvrige fire regioner i Danmark holder hver deres borgertopmøde om ”Fremtidens Sundhedsvæsen”. Her får borgerne mulighed for at diskutere forskellige emner og komme med forslag til, hvad de synes, man bør prioritere i fremtiden indenfor sundhedsområdet.

Begejstrede for dialogen

Resultatet af det syddanske borgertopmøde, som blev gennemført i Vejle 1. september sidste år, var en øjenåbner for Region Syddanmark, som oplevede stor interesse og et enormt engagement fra deltagerne på mødet.

- På borgertopmødet sidste år lyttede vi til borgernes syn på fremtidens sundhedsvæsen. Nogle af borgernes ønsker og ideer fra den dag indgår fx allerede i den sygehusplan, vi netop har vedtaget, siger Carl Holst (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Region Syddanmark er i gang med at arbejde med nogle af de problemstillinger, som borgerne lagde frem på bordet den gang, nemlig: Kvalitetsforbedring, bedre sammenhæng i behandlingen, håndtering af manglen på praktiserende læger, planlægning og placering af sygehusene i regionen.

- At afholde borgertopmøder kan varmt anbefales. Det er en rigtig god og konstruktiv måde at komme i dialog med borgerne på. Vi var meget begejstrede for den dialog, vi havde. Det er helt sikkert noget, vi vil gøre igen, siger regionsrådsformanden.

Resultaterne fra de fire kommende borgertopmøder skal samles på en konference, som Danske Regioner holder til januar. Her vil Region Syddanmark også deltage med de resultater, der kom ud af Vejle-borgertopmødet i september 2007.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10