Skip til primært indhold

Relatorikum

Projektet har til formål at komme med konkrete metoder til at styrke elevernes faglige trivsel. Det vil projektet gøre ved at udvikle og afprøve et efteruddannelseskoncept, der målrettet styrker gymnasielæreres didaktisering og relationskompetence og derigennem øger elevernes faglige trivsel. Projektet forventer, at indsatsen også vil have en positiv effekt på elevernes læring og gennemførelse af ungdomsuddannelser.

Lærerne får konkrete metoder til at styrke elevers faglige trivsel igennem fokus på og arbejde med didaktiske perspektiver ift. lærer-elev-relationen, tryghed, stemning, mestringsoplevelser, selv-efficacy og deltagelsesmuligheder i klasserummet.   

Projektets indsats og hovedaktiviteter

Projektet består af tre overordnede hovedaktiviteter:

1. Afdækning- og udviklingsfase: I denne fase udvikler projektgruppen første version af efteruddannelseskonceptet. Dette gør de med afsæt i viden fra TrivselsLUP-undersøgelsen, en masterafhandling om faglig trivsel samt med afsæt i fokusgruppeinterviews med elever og lærere og en kvantitativ måling. Pilotafprøvningen udvikles af en projektgruppe bestående af tre personer: En lektor med master i gymnasiepædagogik, som har skrevet master om faglig trivsel, en psykolog og en erfaren udviklingsmedarbejder. Lærere vil teste konceptet, hvorefter det endelige materiale udarbejdes.

2. Gennemførelsesfase: I skoleåret 2026/2027 afprøves et efteruddannelseskoncept for lærere på Sct. Knuds Gymnasium og interesserede lærere fra andre deltagende gymnasier (Odense Katedralskole, Vestfyns Gymnasium, Nordfyns Gymnasium og Nyborg Gymnasium). Dette skal styrke lærerens undervisnings- og relationskompetencer. Lærerne vil blive introduceret til metoder til at arbejde med relationelle aspekter som lærer-elev-relation, tryghed, stemning, mestringsoplevelser, self-efficacy (tiltro til egne evner) og deltagelsesmuligheder i klasserummet.

Efteruddannelseskonceptet forventes at bestå af et inspirationsoplæg med udgangspunkt i eksisterende viden om faglig trivsel efterfulgt af workshop med fokus på udvikling af nye didaktiske indsatser samt. Derefter skal lærerne afprøve nye didaktiske greb gennem aktionslæring (Aktionslæring er en metode til at udvikle den pædagogiske praksis ved at eksperimentere med små konkrete prøvehandlinger, kaldet aktioner, i undervisningen. Det sker ved at gennemføre aktioner og efterfølgende i fællesskab at reflektere over de erfaringer, der gøres). 

3. Effekt- og evalueringsfase: I maj/juni 2027 vil projektet gennemføre en eftermåling og evaluere effekten af efteruddannelseskonceptet på elevernes trivsel og lærernes undervisningspraksis. Dette inkluderer spørgeskemaundersøgelser og fokusgruppeinterviews med både elever og lærere. Efteruddannelseskonceptet vil bestå af forskellige formater fx håndbog, kursusmateriale og podcast. De konkrete formater udvælges ud fra erfaringerne fra projektet. Konceptet stilles gratis til rådighed for hele gymnasieskolesektoren og andre interesserede.

Aktiviteterne skal føre til, at lærerne bliver bedre rustet til at anvende praksisnære didaktiske metoder, som understøtter elevernes faglige trivsel i undervisningen. Dette skal medvirke til, at eleverne oplever øget faglig trivsel, øget deltagelse i undervisningen, styrket mestringsevne og self-efficacy (tiltro til egne evner). 

Udvalgte resultater/forventede resultater

  • Alle undervisere har tilegnet sig en bevidsthed om, hvad der er betydende for elevers faglige trivsel.
  • Alle undervisere har tilegnet sig konkrete relationelle og didaktiske greb, som kan styrke elevernes faglige trivsel.
  • Elevernes faglige trivsel styrkes. På Sct. Knuds Gymnasium særligt med et mål om, at eleverne ligger på niveau med eller over landsgennemsnittet

Parter 

  • Sct. Knuds Gymnasium

Periode og tilsagn 

Projektet skal gennemføres i perioden 1. januar 2026 til 30. juni 2028, og har fået 602.967,60 kr. i støtte fra uddannelsespuljen. 

Kontakt

Mathilde Have Fagernæs Hansen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 24988318
APPFWU02V