Faglig trivsel i gymnasiet
Formålet med projektet er at styrke elevernes faglige trivsel i undervisningen. Lærerne oplever at det er en udfordring at skabe rum for systematisk refleksion over egen undervisningspraksis i en hverdag præget af højt tempo og komplekse krav til faglighed og relationsarbejde. Lærerne arbejder i stedet intuitivt og situationsbestemt, hvilket gør det svært at finde ud af, hvilke undervisningspraksisser, som fremmer elevernes faglige trivsel.
Derfor er der behov for systematisk kollegial sparring og samarbejde i faggrupperne. Derfor igangsættes aktionslæringsforløb i tre faser med gradvis udbredelse og forankring på tværs af gymnasierne.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
Projektets hovedaktiviteter består af aktionslæringsforløb for alle faggrupper på tværs af de tre gymnasier. Formålet er at udvikle undervisningen i forhold til den faglige trivsel blandt gymnasiernes lærere – med fokus på samarbejde i faggrupperne. Lærerne skal i løbet af aktionslæringsforløbende skrive logbog, som skal bruges til at evaluere aktionerne systematisk med SDU og i grupperne.
Forløbene igangsættes efter en fælles kursusdag faciliteret af SDU, for hvert af de tre forløb. Efter hvert aktionslæringsforløb skal lærerne videndele i faggrupperne og præsentere resultaterne for ledelsen. Efter tredje aktionslæringsforløb dokumenteres og evalueres resultaterne.
Undervisningsmetoder, der har haft positiv effekt på elevernes faglige trivsel, samles fx i en idébank for at forankre og udbrede projektets succesfulde resultater. SDU står for evaluering af projektet.
Ansøger forventer, at aktionslæringsforløbene giver lærerne et sprog- og metodefællesskab for faglig trivsel på tværs af institutionerne, og at lærerne får defineret, hvad faglig trivsel konkret vil sige i de forskellige fag. I sidste ende skal det føre til, at lærerne underviser med blik for, hvad der virker for at fremme elevernes faglige trivsel i undervisningen. Dette skal føre til at elevernes faglige trivsel forbedres.
Udvalgte resultater
- 80 % af lærerne oplever flere didaktiske samtaler og øget kollegial refleksion om faglig trivsel efter projektet.
- 80 % af lærerne oplever, at eleverne bedre kan løse de fleste faglige opgaver.
Andelen af elever med lyst til at lære mere stiger med 15 % (baseline findes ved projektstart).
Parter
- Faaborg Gymnasium
- Svendborg Gymnasium
- Midtfyns Gymnasium
- SDU, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab
Periode og tilsagn
Projektet skal gennemføres i perioden 16. september 2025 – 1. juni 2028, og har fået 1.890.088,20 kr. i støtte fra uddannelsespuljen.