Lyst til læring
Projektet LYST TIL LÆRING har til formål at styrke elevernes kompetencer i tysk som fremmedsprog, særligt i 1. og 2.g., men også i grundskolen. Baggrunden for projektet er et markant fald i antallet af ele-ver, der vælger tysk på højt niveau, samt en generel lav motivation og selvtillid i faget hos eleverne. Ud-fordringen er, at eleverne gennem medier i høj grad eksponeres for engelsksproget kultur, mens deres kendskab til tysk sprog og kultur er meget svagt.
I projektet deltager flere gymnasier og grundskoler fra Region Syddanmark. Projektet vil udvikle og afprøve nye pædagogiske og motiverende redskaber – både digitale og analoge – med fokus på ordforrådstræning.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
Projektet ønsker at udvikle og afprøve nye pædagogiske og motiverende redskaber – både digitale og analoge – med fokus på ordforrådstræning til tyskundervisningen med henblik på at øge elevernes engagement og tro på egne evner (self-efficacy).
Dette vil projektet gøre ved at udvikle materialer til ordforrådstilegnelse, som kan styrke den enkelte elevs kommunikative tyskkompetencer. Til udviklingen af disse materialer vil der være behov for forskellige kompetencer udefra. I projektet indgår derfor et antal kursusdage, hvor underviserne via eksterne partnere vil opnå viden og inspiration om bl.a. hukommelsesstrategier og ordforrådstilegnelse.
Ordforrådsmaterialet vil være todelt, hvor en del vil have fokus på generelt ordforråd og en anden del vil fokusere på emnespecifikke gloser og vendinger. Der kunne f.eks. udvikles analoge materialer til centrale dele af den tyske kulturhistorie – fx 1930’erne, det delte Tyskland og nutidens Tyskland. Der vil både være tale om digitale øvelser og analoge materialer med henblik på, at eleverne både kan arbejde med ordene hjemme og i undervisningen.
Forventede resultater:
- Andelen af elever, der vælger at løfte tysk fra B- til A-niveau forventes at stige med 4 procentpoint.
- 50 % af eleverne opnår bedre mundtlige og skriftlige færdigheder i tyskfaget (end de havde i grundskolen) og oplever, at de behersker tysk og ser sproget som en relevant kompetence for deres fremtid.
Parter
- Rosborg Gymnasium & HF
- Munkensdam Gymnasium
- Vejle Kommune (2 grundskoler)
Periode og tilsagn
Projektet gennemføres i perioden 1. august 2026 – 1. august 2028 og fik den 15. december 2025 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 716.715,00 kr.