Skip til primært indhold

AI og skriftlighed - fremtidens læring og bedømmelse

Projektet vil styrke gymnasieelevernes skriftlige kompetencer gennem klare regler for, hvorledes AI kan inddrages eller ikke inddrages i læring.

Med det formål vil projektet udvikle en progressionsplan for det tværfaglige skriftlige arbejde, som skal lede til at eleverne har kompetencerne til at kunne skrive deres studieretningsprojekt og hvor der er forslag til hvordan AI inddrages på alle niveauer. Dertil kommer at projektet vil arbejde med at styrke kompetencerne i skriftlig dansk ved at udvikle og afprøve portfolioskrivning som eksamensform.

Projektets indsats og hovedaktiviteter

Skriftlighed i ungdomsuddannelserne udfordres fundamentalt af generativ kunstig intelligens (AI), som eleverne kan misbruge til at skrive opgaverne for sig, men som også kan have et stort læringsmæssigt potentiale som fx en læringsmakker. Projektet bidrager til at finde løsninger på denne udfordring med fokus på, hvordan AI kan bruges eller ikke skal bruges i de større skriftlige opgaver (dansk-historieopgaven, studieretningsopgaven og studieretningsprojektet). Derudover vil projektet afprøve, hvorvidt portfolio-skrivning som forberedelse til eksamen i danskfaget kan imødegå de udfordringer, som AI medfører for bedømmelse af skriftlige opgaver.

Dele af projektet skal udvikle og afprøve forløb og metoder under to initiativer søsat af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) vedr. skriftlighed i Gymnasiet. De to initiativer er ”Generativ kunstig intelligens i studieretningsopgaven i 2.g på stx” og ”Portfolio med og uden generativ kunstig intelligens i danskundervisningen på stx og hhx”. 

Projektet vil sætte disse to udviklingsarbejder ind i en større sammenhæng, som udgør seks tværfaglige undervisningsforløb, hvoraf de tre er forløb med de større skriftlige opgaver på stx. Dertil kommer, at portfolioskrivning skal indarbejdes så det optræder løbende i danskfaget.

Projektets hovedaktiviteter er: 

  • Udvikling af en progressionsplan for de store skriftlige opgaver. Progressionsplanen skal give en fælles ramme for lærernes undervisning med og uden inddragelse af AI, så eleverne oplever en forståelse af og en kritisk tilgang til, hvornår AI skal anvendes og hvordan AI kan anvendes konstruktivt til læring. 
  • Afholdelse af didaktiske laboratorier til afprøvning af tiltag i arbejdet med udviklingen af de forløb, som progressionsplanen skal indeholde og udviklingen af en plan for portfolioskrivning i dansk. 
  • Afholdelse af konferencer med henblik på videndeling og deltagelse i inspirationsdage arrangeret af STUK. 

Forventede resultater

  • 80 % af eleverne oplever styrkede skriftlige kompetencer.
  • 70 % af eleverne kan anvende AI kritisk og reflekteret i større skriftlige opgaver
  • 90% af lærerne har udviklet og afprøvet konkrete undervisningsmodeller til brug af AI i undervisningen.
  • Alle deltagende skoler har etableret didaktiske laboratorier og udarbejdet fælles progressionsplaner.

Parter 

  • Vestfyns Gymnasium
  • Rosborg Gymnasium og HF

Periode og tilsagn 

Projektet skal gennemføres i perioden 1. januar 2026 til 31. december 2028, og har fået 2.125.648,80 kr. i støtte fra uddannelsespuljen. 

Kontakt

Linda Buhl Petersen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 23483140
APPFWU02V