Jordemoderen og sundhedsplejersken underviser sammen

Med udgangspunkt i Bogense Sundhedshus tilbyder sundhedsplejersker fra Nordfyns Kommune og jordemødre fra Odense Universitetshospital undervisning til kommende forældre. Dejligt med forskellige input og erfaringer, mener de vordende forældre.

Velkommen til bliver der sagt – næsten i kor. Det er jordemoder Rie Katrine Vang Jakobsen og sundhedsplejerske Nete Pedersen, der byder velkommen til kurset Ny Familie.

’Hvis stolen foran er fri, så kan I jo vende den om og lægge fødderne op,’ siger de ud i salen.

Ny Familie-kurset finder sted i multisalen på Bogense Skole, lige ved siden af kommunens sundhedshus. Halvdelen af tilhørerne i salen er gravide – og så kan det nogle gange være nødvendigt at få fødderne op.

Ved kurset i Bogense er det både kommunens sundhedsplejersker og regionens jordemødre, der deltager.

Og det giver god mening, mener David Steensen og Mette Bendtsen. Mette er gravid i 8. måned. De skal have en dreng. Deres første barn.

– Det er rigtig lærerigt, og man får en masse viden, som man kan tage med videre, siger Mette.

– Der er mere viden samlet, når de er flere på, og de kan byde ind med deres forskellige erfaringer, supplerer David.

Giver et godt billede af sammenhæng

Rie Katrine Vang Jakobsen lægger ud med undervisningen. Hun fortæller om ambulant fødsel, hvordan den foregår, hvordan man holder øje med blødningen efterfølgende, børneundersøgelse og de praktiske informationer og pjecer, man får udleveret efter fødslen.

Undervejs i undervisningen bryder sundhedsplejersken Nete af og til ind med ekstra informationer om et prøvesvar, som forældrene får efter fødslen.

Samarbejdet mellem sundhedsplejerske og jordemoder er et godt signal til de kommende forældre, mener jordemoder Rie Katrine Vang Jakobsen:

– Dels giver det jo et godt billede af, at der er sammenhæng i sundhedsvæsenet, men jeg tror også, at det sender et signal til kommende forældre om, at det at få et barn er en sammenhængende proces. Graviditet, fødsel og barsel har måske tidligere været set som adskilte faser, men det er jo sammenhængende. Det er ét forløb, siger Rie.

Rie Katrine Vang Jakobsen (t.v.) og Nete Pedersen  underviser sammen kommende forældre. Foto: Jens Wognsen.

Vi er fælles om at hjælpe

Efter en halv times tid er Rie færdig med at fortælle. Nu skal Nete fortælle om, hvordan man plejer det lille barn, når man kommer hjem fra hospitalet. Men først er der en kort tissepause. Dem er der en del af. Det kan godt presse på blæren at have et barn i maven.

Nete fortæller, mens det nu er Rie, der af og til bryder ind og supplerer: ’Skulle vi lige sige det med temperatur på hænder og fødder?’, spørger Rie.

Nete fortæller om blodomløbet og blodkarrene i hænder og fødder. Søvn, mad og omsorg bliver der også talt om.

– Forældrene skal selvfølgelig gerne gå hjem med noget mere viden, men jeg håber også, at de går hjem og tænker, at jordemoder og sundhedsplejerske, region og kommune er fælles om at hjælpe dem. Vi ved, hvad der er sket på sygehuset, så vi er klar til at tage imod, når de kommer hjem, siger Nete Pedersen.

Input fra begge sider

Lidt i 18 er undervisningen slut for i dag. Fødderne kommer ned fra stolene, og de gravide og deres partnere forlader multisalen på Bogense Skole.

På forreste række rejser Mette Bendtsen og David Steensen sig.

– Vi får noget input fra begge sider, og så kan vi selv koble den viden sammen. Vi har i hvert fald nydt godt af, at der var undervisning fra begge sider. Der er meget at tage med fra både jordemoder og sundhedsplejerske, siger David.