Tværsektoriel aftale på børne- og ungeområdet i Region Syddanmark

Denne side indeholder information om Tværsektoriel aftale på børne- og ungeområdet i Region Syddanmark

Tværsektoriel aftale børne og ungeområdet

Formål

Formålet med aftalen er at skabe et smidigt og effektivt samarbejde til gavn for de børn og unge, der er i risiko for eller allerede mistrives, og deres pårørende. Aftalen skal således sikre en koordineret og sammenhængende indsats på tværs af kommuner, region og almen praksis.

Aftalen skal endvidere medføre, at der sikres systematisk kommunikation mellem almen praksis, region og kommuner på børne- og ungeområdet, skærpet opmærksomhed på forebyggelse og tidlig opsporing af mental mistrivsel hos børn og unge i børnenes og de unges nærmiljøer, og overblik over eksisterende tilbud på området samt samordning og koordinering af disse tilbud på tværs af sektorerne.

Målgruppe

Aftalen dækker alle børn og unge i alderen 0-17 år, som er i risiko for at mistrives mentalt eller har tegn på mental mistrivsel. Aftalen har et særligt fokus på børn i familier med psykisk eller somatisk sygdom, hvor en skærpet opmærksomhed på barnets eller den unges trivsel er af afgørende betydning for dennes udvikling.

Samarbejdsaftalen indeholder information om:

• Introduktion med formål og lovgrundlag for aftalen
  • Målgruppe
  • Forebyggelse og tidlig opsporing
  • Faglige forpligtelser
  • Aktører
  • Anbefalinger
  • Implementering
  • Monitorering og evaluering

Materiale om underretninger

Alle fagpersoner har et særligt ansvar for at handle, når der er bekymret for et barn eller ungt menneske. De 22 kommuner, almen praksis og Region Syddanmark har sat fokus på området og gennemført et forbedringsarbejde omkring underretninger i forbindelse med implementeringen af den tværsektorielle aftale på børne- og ungeområdet.

Underretning

Rapport om mental sundhed blandt børn og unge

På opdrag fra Region Syddanmark publicerede Statens Institut for Folkesundhed i 2021 en rapport om mental sundhed blandt børn og unge i Syddanmark. Analysen havde fokus på

Forekomst af og udviklingen i psykisk sygdom og mental sundhed blandt børn og unge, på årsager til udviklingen og endelig på forklaringsmodeller vedr. mental sundhed.

• Karakteristika ved unge med dårlig mental sundhed blandt børn og unge i Region Syddanmark.
  • De unges perspektiver på trivsel og mental sundhed.
  • Relevante danske indsatser med henblik på at kunne iværksætte forebyggende indsatser.

Undersøgelsen er sammensat af en kvantitativ og en kvalitativ del. Til den kvantitative analyse er der anvendt data fra flere forskellige datakilder; herunder Den Nationale Sundhedsprofil, Ungdomsprofilen, samt forskellige administrative registre. Til den kvalitative del, er der foretaget interview med flere eksperter, praktikere samt børn og unge.

Du kan læse rapporten "Mental sundhed blandt børn og unge i Region Syddanmark" på sdu.dk