Skip til primært indhold

Lovgivning

Lovgivning inden for specialuddannelsen for intensive sygeplejersker

Bekendtgørelse

Specialuddannelsen i intensiv sygepleje er tilrettelagt på baggrund af Bekendtgørelse om specialuddannelse for sygeplejersker i intensiv sygepleje BEK nr. 1023 af 06/09/2024.

Du kan læse bekendtgørelsen BEK nr. 1023 af 06/09/2024 på Retsinformation.dk.

Uddannelsesordning

Uddannelsesordningen vedrører specialuddannelsen for sygeplejersker i intensiv sygepleje og er udarbejdet og tilrettelagt med udgangspunkt i bekendtgørelse BEK nr. 1023 af 06/09/2024 om specialuddannelsen for sygeplejersker i intensiv sygepleje, Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Læs her den Nationale uddannelsesordning, godkendt af Sundhedsstyrelsen februar 2024 - opdateret september 2025

Læs her bilag til National uddannelsesordning, godkendt af Sundhedsstyrelsen februar 2024 -  opdateret september 2025

§ 1 Baggrund

Specialuddannelsesrådet for specialuddannelsen i intensiv sygepleje er nedsat af regionerne jvf. Bekendtgørelse om specialuddannelse for sygeplejersker i intensiv sygepleje. Kapitel 6, § 21, (BEK nr. 1023 af 06/09/2024)

§ 2 Navn

Rådets officielle navn er ”Specialuddannelsesrådet for specialuddannelsen i intensiv sygepleje”.

Herefter kaldet Specialuddannelsesrådet.

Forretningsordenen er udarbejdet og godkendt af Specialuddannelsesrådet den 29.januar 2025

§ 3 Specialuddannelsesrådets kompetence/ansvar

Specialuddannelsesrådet har ansvar for tilrettelæggelse og gennemførelse af specialuddannelsen i henhold til den af Sundhedsstyrelsen godkendte nationale uddannelsesordning af 6.september 2024. Herunder at fastsætte regionernes opgaver i forbindelse med implementering og løbende opdatering af uddannelsen, og i forhold til den praktiske gennemførelse af specialuddannelsen.

De enkelte regioner anbefales at nedsætte Regionale Specialuddannelsesudvalg med henblik på at understøtte det nationale arbejde med specialuddannelsen og at sikre implementering af beslutninger truffet af Specialuddannelsesrådet.

Men henblik på at samordne, koordinere og monitorere specialuddannelsen i intensiv sygepleje, har Specialuddannelsesrådet nedsat følgende arbejdsgrupper:

  1. Anerkendelsesudvalg
  2. Censorformandsudvalg
  3. Pensum- og teoriprøveudvalg
  4. Klinisk udvalg

Herudover kan Specialuddannelsesrådet nedsætte ad hoc-udvalg - arbejdsgrupper. Udvalg og arbejdsgrupper refererer til Specialuddannelsesrådet via formanden.

§ 4 Ansvar og opgaver

Specialuddannelsesrådet har det overordnede ansvar i relation til specialuddannelsen for sygeplejersker i intensiv sygepleje. Specialuddannelsesrådet har følgende ansvar og opgaver:

  1. Ansvar for at uddannelsen gennemføres i henhold til den godkendte uddannelsesordning.
  2. Indstilling/revision af national uddannelsesordning til Sundhedsstyrelsens godkendelse.
  3. Udarbejdelse af kriterier for at opnå godkendelse af kliniske hoveduddannelsessted.
  4. Etablering og koordinering af censorvirksomhed og godkendelse af censorer.
  5. Årligt vurdering af behovet for sygeplejersker med specialuddannelsen.
  6. Monitorering af det samlede antal uddannelsespladser, demografi, aldersfordeling af aktive intensivsygeplejersker.
  7. Behandling af klager over afgørelser truffet af uddannelsesinstitutionerne og de kliniske uddannelsessteder.
  8. Behandling af ansøgning fra sygeplejersker, der ønsker merit på grundlag af anden dokumenteret relevant uddannelse.
  9. Vurdering af udenlandske uddannelser med henblik på anerkendelse til funktion som specialuddannet sygeplejerske inden for intensiv sygepleje.
  10. Evaluering af uddannelsen.
  11. Årlig indberetning til Sundhedsstyrelsen om uddannelsen m.m.
  12. Sikre nationalt/regionalt samarbejde omkring uddannelsen blandt de uddannelsesansvar-lige som varetager den kliniske uddannelse Jf. bekendtgørelsen


De Regionale Specialuddannelsesudvalg har følgende ansvar og opgaver:

  1. Regionerne iværksætter og udbyder specialuddannelsen for sygeplejersker i intensiv sygepleje og indstiller til godkendelse af kliniske og teoretiske uddannelsessteder til Specialuddannelsesrådet
  2. Forpligter til at anvende den nationale uddannelsesordning og godkendte dokumenter
  3. Medvirker til kortlægning af uddannelsesbehov
  4. Medvirker til koordinering af det samlede antal uddannelsespladser
  5. Udsteder uddannelsesbevis
  6. Medvirker til udfærdigelse af funktionsbeskrivelse og ansættelsesprocedurer for uddannelseskonsulent
  7. Godkender kliniske uddannelsessteder hvert 3. år og ved organisatoriske ændringer
  8. Indberetter årligt til Specialuddannelsesrådet

§ 5 Specialuddannelsesrådets sammensætning

Repræsentanterne i Specialuddannelsesrådet udpeges af de regionale ansættelsesmyndigheder og har følgende sammensætning:

  1. En ledelsesrepræsentant fra hver af de fem regioner – ansat på anæstesi/intensiv afsnit.
  2. En repræsentant for de kliniske uddannelsesansvarlige fra hver af de fem regioner – intensivsygeplejerske ansat på godkendt klinisk uddannelsesafsnit
  3. To repræsentanter fra relevante sygeplejefaglige selskaber
  4. To anæstesiologiske speciallæger fra to forskellige regioner
  5. En repræsentant fra uddannelsesinstitutionerne, der udbyder den teoretiske del af specialuddannelsen (uddannelseskonsulent). Øvrige uddannelseskonsulenter kan deltage som gæster
  6. En repræsentant fra censorformandskabet, som er nedsat af Specialuddannelsesrådet for specialuddannelsen i intensiv sygepleje
  • Mindst en repræsentant fra Specialuddannelsesrådet er medlem af Pensum- og teoriprøveudvalget.
  • Censorformandsskabet konstituerer sig med en formand, som er født medlem af Specialuddannelsesrådet.
  • Klinisk udvalg konstituerer sig med en formand som er født medlem af Specialuddannelsesrådet.

Der skal være et ulige antal medlemmer, dog højst 17 medlemmer med stemmeret. Specialud-dannelsesrådet kan indkalde særlige sagkyndige til belysning af specielle problemstillinger.

§ 6 Specialuddannelsesrådets konstituering og virke

Specialuddannelsesrådet konstituerer sig med en formand og en næstformand. Formand og næstformand skal være fra to forskellige regioner. Formand- og næstformand vælges for 4 år. Der vælges formand og næstformand forskudt. Formand vælges i ulige år, næstformand i lige år. Formand valgt første gang foråret 2017 for 4 år og næstformand efteråret 2018 for 4 år.

En måned før valg udsender formanden mail, så alle er opmærksomme på, at der er valg. Kandidater kan melde sig indtil to uger før valget.

I tilfælde af, at flere opstiller, er afstemningen anonym. Ved fravær kan man stemme via mail.

§ 7 Indkaldelse og afholdelse af møder

Stk. 1: Specialuddannelsesrådet afholder minimum to ordinære møder årligt, der aftales for et år ad gangen.

Stk. 2: Dagsorden fastlægges af formanden eller næstformand. Referent vælges til møderne. Dagsorden skal minimum indeholde følgende punkter:

  1. Valg af ordstyrer
  2. Godkendelse af dagsordenen
  3. Opfølgning fra sidste møde
  4. Orientering fra Sundhedsstyrelsen
  5. Orientering fra uddannelsesregionerne
  6. Orientering fra udvalgene/formændene
  7. Orientering fra eventuelle arbejdsgrupper
  8. Dato for næste møde
  9. Eventuelt

Stk. 3: Formanden, eller næstformanden, indkalder og udsender dagsorden til ordinære møder med mindst 14 dages varsel. Ethvert medlem kan få optaget punkter til dagsorden.

Punktet/punkterne skal sagsfremstilles til formanden, senest tre uger før mødet afholdes. Udkast til dagsordenen udsendes cirka fire uger før mødet.

Stk. 4: Ekstraordinære møder afholdes ved behov efter anmodning fra et medlem af Specialuddannelsesrådet.

§ 8 Mødeledelse, beslutningsdygtighed, referat

Formanden er mødeleder. Ved formandens fravær vælges mødeleder blandt de fremmødte. Specialuddannelsesrådet er beslutningsdygtigt når mindst 9 af medlemmerne, heraf mindst en fra hver region, er tilstede. Inden beslutninger tages, tilstræbes enighed om indholdet i beslutningerne. Ved behov for afstemning gælder stemmeflertal.

Formandskabet kan i akutte forhold træffe beslutninger, som efterfølgende skal fremlægges i Specialuddannelsesrådet.

Der udarbejdes skriftligt referat senest 14 dage efter mødet.

Mødereferat fremsendes på e-mail til medlemmer af Specialuddannelsesrådet.

Hvis der er fejl eller større ændringsforslag til referatet, fremsendes forslagene til referenten senest 14 dage efter modtagelse af referat. Referenten udarbejder herefter et revideret referat, som fremsendes til medlemmerne. Medlemmerne har herefter 14 dage til at vurdere referatet. Hvis der ikke inden de 14 dage fremkommer ændringsforslag, betragtes referatet som endeligt godkendt.

Referenten sender via e-mail besked om godkendelse til medlemmerne.

§ 9 Ikrafttrædelse af forretningsorden

Stk.1: Denne forretningsorden træder i kraft efter godkendelse i Specialuddannelsesrådet.

Stk. 2: Ændringsforslag skal være fremsat skriftligt, og kan kun vedtages med to tredjedele af de fremmødtes stemmer, hvor alle uddannelsesregioner er repræsenteret.

§ 10 Korrespondance

Formanden forestår Specialuddannelsesrådets korrespondance med Sundhedsstyrelsen og andre myndigheder. Næstformanden orienteres omkring korrespondancen.

 

Eva Berenth Paaske

Uddannelseskonsulent

Koncern HR, Sundhedsuddannelser


51 73 31 97 Send sikkermail (benyt denne til personfølsomme oplysninger)
APPFWU02V