Samarbejdsaftale på stomiområdet
Denne side indeholder information om Samarbejdsaftale på stomiområdet
Formål
Samarbejdsaftalen på stomiområdet har til hensigt at skabe bedre kvalitet for borgere med stomi ved at optimere sammenhængende behandlingsforløb. Samarbejdsaftalen skal ud over at skabe ensartethed være med til at lette overgangen mellem hospital og kommune for borgere med stomi.
Samarbejdsaftalen skal derudover sikre et velfungerende samarbejde, hvor de faglige kompetencer anvendes mest hensigtsmæssigt, og den skal skabe en effektiv udnyttelse af de samlede ressourcer til gavn for borgerne.
Målgruppe
I Region Syddanmark er der ca. 4.200 borgere med permanent stomi, hvilket er målgruppen for denne samarbejdsaftale.
Samarbejdsaftalen indeholder information om:
Samarbejdsaftalen består af en forløbsbeskrivelse, der beskriver aktørernes opgaver og ansvar i forskellige faser af forløbet. Aftalen indeholder også en beskrivelse af nødvendige kompetencer og en plan for kompetenceudvikling.
I aftalen fremgår information om implementering og evaluering af samarbejdsaftalen.
Aftalen har tre bilag:
- Bilag 1 – Kompetencekrav og kompetenceudvikling i stomipleje
- Bilag 2 – Ansøgning om bevilling af stomiprodukter/ændringer af stomiprodukter
- Bilag 3 – Frasetekster, Fraser til ansøgning ved ændring af stomiprodukter ved permanent stomi