Claus Fjeldgaard
Tværsektoriel innovation til gavn for borgere og patienter
- På Esbjerg og Grindsted Sygehus prioriterer vi innovationsområdet højt. Siden vi satte gang i udviklingen af den regionale innovationsstrategi, har vi arbejdet målrettet med både vores egen infrastruktur på sygehuset og afholdt flere innovationsdage. Her var det tydeligt, at kreativiteten hersker, når løsninger på kliniske behov skal skabe værdi for vores patienter, fortæller Claus Fjeldgaard, sygehusdirektør, Esbjerg Sygehus og Grindsted Sygehus.
Tværsektorielt fokus
Vi etablerer også et lokalt Innovationsråd, der skal understøtte vores strategiske arbejde med innovation og på sigt bidrage til, at vi i vores optageområde kan tilbyde partnerskaber på tværs af sektorerne.
Netop det tværsektorielle fokus har de seneste år været stort. Et fokus der bliver endnu mere centralt med den nye sundhedsreform. I min verden er der ikke tvivl om, at både en styrket innovationskultur og lokale innovationskompetencer kan bidrage til, at vi skaber det patient- og borgerrettede nære sundhedsvæsen.
Fra min kommunale baggrund ved jeg også, at man i kommunerne er motiveret for at imødekomme borgernes efterspørgsel på kvalitet i forebyggelse og behandling. Med de omstruktureringer og tilgængelige ressourcer, vi har, forventer jeg, at behovene for ”tværsektoriel innovation” og partnerskaber stiger.
Vi vil vende sygehuset ud mod borgerne
Et konkret fokusområde kunne være at se ind i, hvordan vi sammen dækker et stort geografisk område og samtidig tilbyder borgere og patienter en høj faglig indsats tæt på bopælen. Vi skal jo vende sygehuset og patientbehandlingen udad for at sikre, at vigtige faglige kompetencer ikke tabes på landevejen.
Med den store geografi i Sydvestjylland skal vi ikke kun tænke datadrevet og logisk, men også kreativt for at afprøve de bedste løsninger til gavn for borgerne og patienterne.
Vi er allerede godt i gang. MAM-bilen (Mobile AkutModtagelse) har fx udviklet sig til at dække flere funktioner end først antaget.
Så innovationskulturen på det tværsektorielle er der, men skal løbende styrkes.
Vi kommer helt sikkert til at basere en del af behandlingen på virtuelle løsninger, hjemmebehandling og hjemmemonitorering.
Heldigvis findes mange af løsningerne i dag. Jeg tror et vigtigt innovativt træk bliver at anvende og skalere allerede kendte løsninger på andre patientgrupper.
Vi træner allerede vores medarbejdere i forbedringsarbejde i Den Syddanske Forbedringsmodel. Her er innovation et delelement. Dermed er innovation allerede naturligt indlejret i vores arbejde med at udvikle og tilpasse vores system til de behov vi møder. Så vi står et rigtig godt sted ift. at løsrive behandlingen fra den matrikel vi i dag kender som et sygehus.
Respekt for mennesker
Begrebet ”respekt for mennesker” er gennemgående både i forbedringsarbejdet og i innovationsarbejdet.
Vi skal sammen afdække og belyse de behov, der er for nye løsninger – så vi udvikler løsninger der bliver til gavn for patienterne og understøtter klinikerne og andre medarbejdere i deres arbejde.