Denne side indeholder information omkring Implementering af forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse med kræft

Implementering af forløbsprogrammet for rehabilitering og palliation i forbindelse med kræft

Formål

Formålet er en fælles implementeringsplan for det nationale forløbsprogram for regionen, almen praksis og kommunerne i Region Syddanmark. Implementeringsplanen skal sikre sammenhæng med de indsatser, der er på kræftområdet, herunder kræftpakkerne og den regionale samarbejdsaftale om alvorligt syge og døende patienter.

I 2017 blev et tillæg til implementeringsplanen godkendt. Tillægget omhandler vurderingen af kræftpatienternes behov for rehabilitering og palliation samt kommunikationen og dokumentationen omkring denne behovsvurdering. Formålet med tillægget er, at understøtte implementeringen af behovsvurderinger på sygehusene, hos almen praksis og i kommuner i Region Syddanmark til gavn for patienter med kræft.

Målgruppe

• Patienter, der er under udredning for en kræftsygdom.
  • Patienter, der er under behandling for en kræftsygdom.
  • Patienter, der har overlevet en kræftsygdom (både på kort og lang sigt).
  • Målgruppen omfatter både børn, unge, voksne og ældre.
  • Patientgruppens pårørende og efterladte.

Tillægget til implementeringsplanen henvender sig til medarbejdere, der arbejder med kræftpatienter og pårørende i region, almen praksis og kommuner i Region Syddanmark.

Implementeringsplanen indeholder information om:

• Baggrund
  • Definitioner
  • Principper for samarbejdet
  • Behovsvurdering
  • Organisering
  • Rehabilitering ifm. forløb for børn med kræft
  • Koordination og samarbejde
  • Uddannelse og kompetenceudvikling
  • Tids- og handleplan
  • Monitorering og evaluering
  • Økonomi