Denne side indeholder information om Samarbejdsaftale om den fysioterapeutiske og ergoterapeutiske del af opfølgningsprogrammet CPOP for børn og unge med cerebral parese

Formål

Formålet med CPOP er at forebygge udvikling af hofteluksationer og svære fejlstillinger gennem en kontinuerlig tværfaglig opfølgning og tidlig behandlerindsats. Opfølgningsprogrammet skal således sikre, at barnets behandlere tidligt i forløbet opdager ændringer i barnets tilstand, så tidlig og specifik behandlerindsats kan iværksættes. Samarbejdsaftalen skal sikre arbejdsfordelingen og ansvaret mellem Region Syddanmark og de 22 syddanske kommuner ift. den fysioterapeutiske og ergoterapeutiske del af opfølgningsprogrammet.

Målgruppe

CPOP er et tværsektorielt opfølgningsprogram for børn og unge med cerebral parese (0-15 år) og er godkendt som national klinisk kvalitetsdatabase af Sundhedsdatastyrelsen og støttes af Regionernes Kliniske Kvalitets Program (RKKP).

Samarbejdsaftalen indeholder information om:

Baggrunden for CPOP og de nationale anbefalinger samt den syddanske arbejdsfordeling og arbejdsgangene ift. den fysioterapeutiske og ergoterapeutiske del af opfølgningsprogrammet. Samarbejdsaftalen indeholder også informationer om opfølgning og implementering af aftalen.