Samarbejdsaftale om anlæggelse og pleje af katetre i urinvejene

Denne side indeholder information om Samarbejdsaftale om anlæggelse og pleje af katetre i urinvejene

Samarbejdsaftale om kateteranlæggelse

Formål

Formålet med samarbejdsaftalen er at beskrive samarbejdet mellem den kommunale sygepleje, almen praksis og sygehusene i forhold til kateteranlæggelse og – pleje.

Målgruppe

Målgruppen for samarbejdsaftalen er patienter, der behandles med kateter i urinvejene, og som har brug for bistand til pleje og/eller skift heraf.

Samarbejdsaftalen indeholder information om:
Baggrund, formål og målgrupper

• Forankring og ikrafttræden
  • Grundprincipper for samarbejdet, herunder beskrivelse af det lægefaglige behandlingsansvar
  • Beskrivelse af remedier og ressourcer
  • Kompetenceudvikling
  • Plan for kvalitetssikring og monitorering
  • Fortolkning af samarbejdsaftalen
  • Regler og opsigelse og genforhandling af samarbejdsaftalen

Yderligere materialer

Der er udarbejdet et e-læringskursus om anlæggelse og pleje af urinvejskateter i borgerens eget hjem. Det stilles til rådighed for alle kommuner i Region Syddanmark samt regionale sygehusenheder.

Kurset er bygget op af tekstelementer, video, forskellige øvelser og quizspørgsmål, så kursisten får et varieret indtag af viden undervejs, og der er lagt vægt på, at man skal involveres som kursist og ikke bare får serveret alle informationerne.

Se e-læringskurset vedr. anlæggelse og pleje et blærekateter i borgerens eget hjem

Der er lavet en teknisk løsning, der gør, at e-læringsmodulet kan sendes ud som fil (”Proxy-SCORM-pakke”), og tages i brug via de kommunale Learning Management Systemer (LMS). (Har man ikke det, vil der være mulighed for at få adgang til materialet uden om et LMS.) Løsningen referer til en kildepakke, som ligger på en regional server.

Denne løsning gør, at evt. rettelser i fremtiden automatisk vil slå igennem ude i kommunerne, hvis der er behov for at rette indhold eller fejl i kildepakke kan det gøres centralt via regionens servere.

Download filen som skal oprettes i de kommunale Learning Management Systemer (LMS)