Denne side indeholder information om Samarbejdsaftale omkring gravide og børn tilknyttet Familieambulatoriet plus i Region Syddanmark

Samarbejdsaftale omkring gravide og børn tilknyttet Familieambulatoriet

Formål

Formålet med aftalen er at sikre en sammenhængende, koordineret og tværsektoriel indsats af høj kvalitet overfor gravide med forbrug af afhængighedsskabende medicin, alkohol og/eller andre rusmidler, og børn, der i fostertilstanden har været eksponeret for afhængighedsskabende medicin, alkohol og/eller andre rusmidler.
Samarbejdet om denne målgruppe skal forebygge rusmiddelrelaterede medfødte skader og fejludvikling hos børn, samt sikre en tidlig og helhedsorienteret indsats over for børn i Familieambulatoriet Plus’ målgruppe.

Målgruppe

Gravide med forbrug af afhængighedsskabende medicin, alkohol, og/eller andre rusmidler.

Børn fra fødsel til skolestart som i fostertilværelsen har været eksponeret jf. inklusionskriterierne for alkohol, afhængighedsskabende medicin og/eller andre rusmidler.

Samarbejdsaftalen indeholder information om:
Indledning

• Formål og ramme
  • Målgruppen for Familieambulatoriet Plus
  • Aktører
  • Opsporing og henvisning af gravide med et skadeligt forbrug af alkohol og andre rusmidler
  • Opgaver og ansvarsfordeling
  • Før graviditet
  • Under graviditet
  • Indsatser ved fødslen og tiden efter fødslen
  • Opfølgende undersøgelser af barnet
  • Lovgivning på området