Sådan finder du en læge til din praksis

Der er mange forskellige måde at komme i kontakt med interesserede læger. Det mest almindelige er at indrykke annoncer.

Går du med tanker om at planlægge dit ophør?

Nedenfor finder du vores inspiration til dig.

• Planlæg dit ophør i god tid
  • Overvej nøje, hvordan du faktisk kan tiltrække unge læger, inden du overvejer, hvornår det bedst passer dig at ophøre
  • Brug tid på at forberede klinikken til salg og gør dig klogere på, hvad unge læger efterspørger.

Rekrutteringsteamet tilbyder:

• Hjælp til annoncering af ledige praksisandele eller stillinger i almen praksis på regionens hjemmeside
  • Promovering af annoncer over for unge læger, som vi møder
  • At du inviteres til Rekrutteringsteamets arrangementer, hvor du bl.a. kan møde unge læger som er i hoveduddannelse i almen medicin.

Rekrutteringsteamet hjælper gerne i processen med at finde et match til din praksis - men du spiller selv den vigtigste rolle.

Annoncering

Rekruttering Almen Praksis tilbyder at lægge annoncer op på Region Syddanmarks hjemmeside. Se Find ledig praksis. Teamet kan også være behjælpelig med at udforme annoncen.

Rekrutteringsteamet vil desuden via Facebook under Rekruttering Almen Praksis gøre opmærksom på når klinikker mangler kolleger eller praksis/en del af en praksis er til salg.

En annonce med indbydende billeder af praksis, personalet, området samt de emner, som optager yngre læger mest, når de står foran et praksiskøb.
Det kan eksempelvis være:

• Samarbejde med kolleger, faglig sparring og
  • Arbejdsmængde og arbejdstid
  • Opgavefordeling og arbejdsstruktur og prioritering af arbejdsmiljø
  • Faglige mål, visioner og værdigrundlag for klinikken
  • Patientgrundlag
  • Fysiske rammer og beliggenhed
  • Fagligt og socialt fællesskab
  • Konflikthåndtering
  • Økonomi

Otte gode råd til den attraktive praksis

Nedenfor kan du finde vores otte råd til, hvordan du får størst sandsynlighed for at rekruttere. Nogle af rådene er måske indlysende, men ikke desto mindre vigtige at forholde sig til, hvis du ønsker at rekruttere en yngre læge.

1. Faglige mål og nedfældende visioner og værdier for din praksis
  2. Tidssvarende fysiske rammer og udstyr
  3. Styr på økonomien
  4. God stemning og en handleplan for konflikthåndtering / godt arbejdsmiljø
  5. Mulighed og tradition for faglig sparring
  6. Samarbejde med kollegaer, enten i samarbejde eller kompagniskab, og et godt fællesskab med disse.
  7. Fornuftig arbejdsmængde og fleksibel arbejdstid
  8. Faktum er, at praksisser som også er tutorpraksisser for hoveduddannelseslæger vil komme i kontakt med flere unge læger som potentielt kan rekrutteres.