Mød senior test manager Henrik Skjærbæk

Medarbejderportræt af senior test manager Henrik Skjærbæk som har fokus på at kvalitetssikre it-systemer.

Billede af Henrik Skjærbæk

Henrik har fokus på god it-kvalitet

Som senior test manager kvalitetssikrer jeg de it-systemer, som sundhedspersonalet bruger på de syddanske sygehuse. Jeg sikrer, at kravene til systemerne er defineret så entydigt som muligt, så leverandøren ved, hvad han skal levere.

I det daglige rådgiver jeg også interne projektledere, it-arkitekter, mine egne testkolleger og de testansvarlige hos leverandørerne for at sikre, at it-systemerne ikke ligger stille i forhold til testforløb og fejlhåndtering.

Et af de projekter, jeg har arbejdet på, er RIPA SYD, der er Region Syddanmarks it-løsning til det billeddiagnostiske område. Systemet opbevarer patienternes røntgenbilleder, MR- og CT-scanninger og mammografiscreeninger, som lægerne skal bruge for at kunne stille diagnoser og finde den rette behandling.

Systemet håndterer også visitationer, booking, ankomstregistrering og beskrivelser af undersøgelser, og endelig kan det også integreres med andre kritiske it-systemer, bl.a. den elektroniske patientjournal EPJ og de systemer, som praktiserende læger bruger.

Der er noget på spil, og det føles godt

Det giver en god mavefornemmelse, når jeg er med til at luge dårlig performance og softwarefejl ud af it-systemerne. Det giver læger og sygeplejersker smidige arbejdsgange og mindre spildtid, og det hjælper i sidste ende patienterne.

Jeg kan godt lide, at mit arbejde ikke handler om mersalg og bundlinje, men om at udvikle sundhedsvæsenet. Jeg er uddannet civilingeniør og har tidligere arbejdet i radio- og tv-branchen, hvor en fejl i en tv-skærm typisk ville betyde, at nogen gik glip af en fodboldkamp. I regionen er der mere på spil, og det gør mit arbejde meningsfuldt.

I mit team gør vi meget ud af at sparre med hinanden og give positiv feedback. Vi bruger også tid på at afprøve ny teknik og nye testmetoder på software og applikationer.

Der bliver lyttet til vores analyser, og de bliver brugt til at træffe beslutninger ud fra.

Der er en høj faglighed hele vejen rundt. Vi har travlt, men der er fokus på, at det ikke løber løbsk, så man kan få arbejdstid og fritid til at hænge sammen. Det sætter jeg stor pris på.