Sygehus Lillebælt, Børne- og ungeafdelingen, Enhed for tværsektorielt samarbejde

Styrket faglighed og relationel koordinering på tværs af sektorer for børn og unge som pårørende.

På Sygehus Lillebælt ser vi et potentiale i, at medarbejdere på tværs af sektorerne har en fælles tilgang, et ens sprog og et bedre kendskab til hinandens tilbud, så vi i et samarbejde, ud fra tanken om det fælles populationsansvar, kan understøtte børn og unge bedst muligt, og via tidligere opsporing, foregribe nogle af de vanskeligheder som kan opstå.

På den baggrund har Børne- og ungeafdelingen, Kolding sygehus, Onkologisk afdeling, Vejle sygehus, Kolding kommune og Fredericia kommune indgået et samarbejde, der skal styrke fagligheden og den relationelle koordinering omkring børn og unge som pårørende. Konkret skal projektet bidrage til at børn og unge, som er pårørende til en alvorligt syg og/eller døende søskende eller forælder bliver opsporet, og får tilbudt rette støtte og hjælp. Dette med baggrund i et fælles sprog på tværs af sektorer og en systematiseret tilgang til målgruppen.

Samarbejde om samtalerne

Dette betyder konkret, at sygehuset får en rolle i forhold til den primære opsporing af børn og unge som pårørende mens de kommunale aktører, som har den daglige kontakt til børnene og de unge får den primære rolle i forhold til samtaler med forældre, familie og barnet / den unge. På den måde er det hensigten at skabe et tilbud, der griber børnene i deres hverdag, og hjælper til at forebygge udvikling af mistrivsel.

For at sikre dette samarbejde er det vigtigt, at der er medarbejdere på tværs af sektorer, der arbejder ud fra den samme, fælles ramme hvorfor der i indsatsen indgår en fælles uddannelse af nøglepersoner på tværs af sektorer.