Skip til primært indhold

Recovery og peermedarbejdere

Personlig recovery handler om at leve et godt liv, og inviterer til et andet fokus end symptomer. I CEPI skaber vi viden om, hvordan recoveryorientering af psykiatrien kan støtte patienter og pårørende i recoveryprocesser.

Forskningsprojektet ”Håb i Psykiatrien: Forskning med og om peermedarbejdere”

Formålet med projektet er at inddrage peermedarbejdere på peerkurset i Region Syddanmark som medforskere i forskningen om peermedarbejdere og peerstøtte. Alle projekter, som udspringer af dette overordnede formål, vil være relateret til begrebet ”personlig recovery”, men det eksakte fokus og forskningsspørgsmål kan variere baseret på inputs fra deltagerne.

I projektet samarbejder vi blandt andet med professor Nicola Hancock fra University of Sidney (Staff Profile - The University of Sydney)

Delprojekt 1:

En af peermedarbejderens roller er at kunne agere rollemodel i forhold til at vise, at recovery er muligt. Dette viser peermedarbejderen blandt andet gennem sin tilstedeværelse og ved at bruge sin historie aktivt til at formidle og facilitere håb for den enkelte patients recovery. For at kunne formidle og facilitere håb, er det nødvendigt, at peermedarbejderen selv oplever livet som håbefuldt. Der er dog ingen undersøgelser, der har belyst peermedarbejderens oplevelse af håb. I dette projekt har vi anvendt en Photovoice-metode, hvor peermedarbejderne har taget billeder af de ting, der giver dem håb.

Du kan finde mere information om projektet her: Hope in Psychiatry: Involving Peer Workers in Research about Peer Support — Syddansk Universitet (sdu.dk)

Delprojekt 2: ”Hvordan evaluerer, implementerer og udvikler vi bedst peerkurser – fra et peerperspektiv?”

Det andet delprojekt handler om, hvordan peermedarbejderen oplever peerkurset, som afholdes af PsykInfo. Vi spørger peermedarbejdere om, hvilke parametre der er vigtige for dem i kurset, og vi udforsker, hvordan vi kan tilrettelægge kurserne, så peermedarbejderne klædes bedst muligt på til at løfte de opgaver, der følger af deres funktion. Vi er også nysgerrige på, om og hvordan peerkurser kan påvirke peermedarbejdernes recoveryprocesser – og hvilken betydning dette så kan have for, om de føler sig rustede til facilitere andres recovery, fremme recoveryorienterede tilgange og samarbejde med patienter, pårørende, sundhedspersoner og ledelse.  

Forskningsprojektet: ”Peermedarbejdernes brug af livshistorier”.

I samarbejde med forskere fra Aarhus Universitet og professor Mike Slade fra Nottingham University, undersøger vi hvordan peermedarbejdere gør brug af den personlige livshistorie i forbindelse med deres arbejde.

APPFWU01V