72 timers udvidet behandlingsansvar

Beskrivelse af projekt

Regeringen, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening har i akutplanen for sygehusvæsenet 2023 aftalt at indføre ordningen 72-timers udvidet behandlingsansvar. Formålet med ordningen er bl.a. at skabe en tryg overgang for borgeren fra sygehus til kommunal hjælp eller plejehjem samt at forebygge genindlæggelser.

Projektet omfatter en national evaluering, som har til mål, at:

• identificere hvor der er brug for optimering af ordningen 72-timers behandlingsansvar, for at sikre et bedre tværsektorielt samarbejde, øget patientsikkerhed og kvalitet i behandlingen.
  • sikre mest mulig sundhed for pengene ud fra en økonomisk evaluering.
  • Bidrage til læring og mulighed for tilpasning af ordning i overensstemmelse med resultaterne af evalueringen, og således danne et fælles grundlag til dialogen med kommuner og almen praksis.

Status: Afventer klarhed om, hvilke dele af projektet der skal påbegyndes.

Læs om 72 timers udvidet behandlingsansvar

I et konstant udviklende sundhedsvæsen er det afgørende at sikre, at de sundhedsydelser og ordninger, der leveres til borgerne, opfylder de højeste standarder for kvalitet, patientsikkerhed og sammenhæng i patientforløb. Et vigtigt skridt i denne retning er at evaluere og tilpasse nye og eksisterende sundhedsindsatser. En sådan indsats omfatter 72-timers udvidet behandlingsansvar, hvor hospitalet har ansvaret for patienternes behandling i op til 72 timer efter udskrivelsen. Indsatsen dækker færdigbehandlede patienter med behov for kommunal sygepleje, der udskrives til midlertidig kommunal døgnplads, plejecenter og kommunal sygepleje i eget hjem.

Patienten og pårørende, kommune samt patientens praktiserende læge skal informeres fra sygehuset, når patienter, der er omfattet et 72-timers behandlingsansvar, udskrives. Konkret udmøntes 72 timers behandlingsansvar i følgende arbejdsprocedure og steps.

• Den udskrivende sygehusafdeling skal anføre de nationale forløbsmarkører – ”AJF09A Udvidet behandlingsansvar, start” og ”AJF09X Udvidet behandlingsansvar, slut” - for at sikre korrekt registrering.
  • Kommunen har ansvaret for pleje og er forpligtet til at reagere på ændringer i borgerens helbredstilstand, samt kontakte den udskrivende sygehusafdeling ved forværring.
  • Den praktiserende læge informeres om indsatsen via epikrisen, heri skal fremgå, hvornår det lægefaglige ansvar igen overgår til praktiserende læge.
  • Egen læge kan kontaktes af sygehuset for faglig sparring og konkrete handling i perioden med de 72 timers behandlingsansvar.

Evalueringen vil blive udført gennem arbejdspakker, der sigter mod at kortlægge og analysere implementeringen af 72-timers udvidet behandlingsansvar. Disse arbejdspakker vil blive ledet af eksperter og forskere.

Tværsektorielt Forskningscenter Region Syddanmark (TFC) og Forskningsenheden for Almen praksis (FEA) er ansvarlige for projektstyringen.