Det skal du vide om vaccinationer i efteråret 2022

Region Syddanmark tilbyder dette efterår udvalgte borgere vaccinationer mod COVID-19, influenza- og pneumokoksygdom. Det anbefales, at du bestiller vaccination for corona, influenza og pneumokokker på samme tid.

Hvem tilbydes vaccination?

• Er du over 50 år tilbydes du vaccination mod COVID-19 fra 1. oktober.
    Invitationen lander i din digitale postkasse senest 26. september. Er du fritaget fra digital post, vil du modtage invitationen i din postkasse i samme tidsrum. Herefter kan du booke tid på vacciner.dk eller hos en af de praktiserende læger, der tilbyder vacciner i efteråret.
  • Er du over 65 år, bliver du både inviteret til vaccination mod COVID-19, influenza og pneumokokker fra. 1. oktober.

Har du modtaget vaccination for pneumokokker inden for de sidste 6 år, er du allerede dækket.
  • Fra 1. oktober kan borgere under 50 år med udvalgte sygdomme, gravide, børn mellem 2-6 år, sundhedspersonale og andre udvalgte også blive vaccineret mod COVID-19, influenza eller pneumokoksygdom. Hvis du er i målgruppe for vaccination på baggrund af sygdom/tilstand, modtager du ikke en invitation.

Fra 20. september kan udvalgte borgere under 50 og sundhedspersonale m.fl. enten:

o   Gå ind på www.vacciner.dk og udfylde et spørgeskema om dit helbred og arbejde. Derefter udfylder du en tro-og-love erklæring, og så kan du bestille tid til vaccination

o   Undersøge om din arbejdsplads tilbyder vaccination, fordi du arbejder som sundheds- eller plejepersonale eller inden for udvalgte dele af socialområdet

o   Tale med din læge, som kan oprette et vaccinationsforløb på vacciner.dk til dig med de vacciner, du tilbydes. Herefter kan du selv bestille tid.

Oversigt over, hvilke målgrupper Sundhedsstyrelsen tilbyder vaccinationer til på baggrund af sygdom eller tilstand.

15. september gik regionen i gang med at vaccinere beboere på plejehjem og tilbyde 85+ årige borgere en booster-vaccination mod COVID-19. Alle de 85+ årige er blevet inviteret og kan booke tid på vacciner.dk eller hos en af de praktiserende læger, der tilbyder vacciner i efteråret.

Hvor er mit nærmeste vaccinationssted?

Du kan bl.a. blive vaccineret på et af regionens vaccinationscentre i Vejle, Kolding, Esbjerg, Sønderborg, Aabenraa, Odense og Svendborg og ved udvalgte praktiserende læger. Du kan tjekke, om den praktiserende læge deltager på deres hjemmeside og bestille tid direkte hos den enkelte lægepraksis eller finde detaljer om regionens vaccinationssteders adresser og aktuelle åbningstider på oversigtskortet på regionens hjemmeside. Kortet vil løbende blive opdateret.

Find overblik over dit nærmeste vaccinationssted på regionens hjemmeside.

Brug for hjælp?

Borgere, der ønsker hjælp til at booke tider, kan kontakte Region Syddanmarks regionale hotline for at få hjælp på telefonnummer 99 44 07 17 (tast 1). Den regionale hotline har åbent 8.00-15.00 i hverdagene og 9.00-13.00 i weekend og helligdage.